Snöläget i Riksgränsen

C3d3r

Medlem
Snöläget i Riksgränsen
Ska dit söndag 21 mars och ser ju rätt snålt ut just vad jag kan se..

Hur är det med snödjupet just nu? Vill ju kunna få några åk offpist..

Snöläget i Riksgränsen
om du scrollar ner ett snäpp och kikar till höger så ser du snödjupen i många anläggningar.

riksgränsen står det 155cm på

Snöläget i Riksgränsen
Ja jo det ser jag.. Är väl mest fundersam på hur mycket mer det behövs innan de öppnar hela berget. Som det är just nu så verkar det ju vara väldigt lite..

Snöläget i Riksgränsen
Relevant fråga, har nog aldrig varit så lite snö som nu. Ska själv till Björkliden kommande helg, funderar på att ställa in.
Förstå mig inte på deras mätningar, får uppfattningen att de mäter ”fallen snö”. Ska prata med några vänner som har stuga i Katterjåkk, höra vad de säger innan jag åker.

Snöläget i Riksgränsen
De mäter i en hängdriva, är nog typ hälften av 155. Var rolig åkning där igår, men snöläget är sämre än jag nånsin har varit med om. Björkliden är bara glömma

Snöläget i Riksgränsen
Sämre än 2018? v9 2018 var jag i Björkliden med familjen, ingen backe var öppen förutom den lilla släpliften vid stugbyn. I Riksgränsen hade de kört med pistmaskinen och "skottat" snö för att få till liftspåren uppe på berget.

Snöläget i Riksgränsen
Mycket sämre, iaf i riksgränsen. Baksidan är stängd, inga pister ner till hotellet. Endast bh och gränsleden pistade

Snöläget i Riksgränsen
SMHI har en väderstation i Kattrjåkk (drygt 1 km från Gränsen), jag vill minnas att de rapporterade ca 220 cm i maj 2020. Vill man vet ärligt snödjup ska man följa väderstation i Katterjåkk, det är min uppfattning.

Snöläget i Riksgränsen
Prognosen visar på en del snö närmsta tiden. Riksgränsen är inte så kul ännu men Björkliden helt ok, de mesta öppnades upp under helgen som var. Svarta Björn var över förväntan!

Snöläget i Riksgränsen
Var uppe premiären och nu under sportlovet och snöläget är egentligen helt OK nu, lite trist att baksidan inte var igång pga för lite snö för liftspåren men förmodligen rätt bra då det höll folk borta från ett antagligen rätt lavinfarligt Nordals. Baksidan borde vara löst snart då det ska snöa friskt till veckan.

För den som inte åker till Gränsen för att bränna pist (vem gör ens det?) är åkningen precis lika rolig som vanligt. År med lite mindre snö öppnar ju upp för roliga linjer och småhopp där det ett stort snöår bara är ett slätt salsgolv.

Det som oroar är ju i så fall hur det kommer se ut framåt mitten på maj men det har som en tendens att lösa sig under vintern. Mer snö ser ju som sagt ut att komma i prognosen för veckan.

Snöläget i Riksgränsen
Ser ju ut som det kan komma lite snö till veckan ja. Hoppas de öppnar upp lite mer.. Kan ju bli lite dålig sikt dock men det löser sig ju alltid :cool:

Tillbaka
Topp