Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Snowboard
Snöskor hot or not!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Iller" data-source="post: 1021271" data-attributes="member: 29149"><p>På snöskor väljer man ofta en lite annan väg, mindre traverserande och gärna lite brantare. Dessutom kan man på skor inte använda ett skin track optimalt. Min erfarenhet är att snöskor ändå är rätt ok. Jag har testat lite olika varianter i olika prisklasser och mina senaste kostade 700:- på en av de nya stora kedjorna. De dög fint för 1000 fallhöjd (mer testade jag inte) men det är klart att jag var långsammare än skidor på platten och på skrå. Däremot var jag snabbare vid byten. Skor är alltså ett helt ok alternativ för den som vill gå längre än att bara boot packa men inte vill trixa med eller betala för en split board. Jag är fortfarande skraj (kanske i onödan) för att åka iväg med endast en split som enda vapen och då är en bra bräda + skor ett rätt ok alternativ.</p><p></p><p>Det spelar större roll hur hikestark du är än vilka grejor du har skulle jag spontant säga. Många gånger har jag fått vänta på svaga skidåkare uppför men det är klart att ska jag jämföra själv så är jag själv snabbare på skidor än skor uppför. Om gruppen du går med är stark och du ska tura regelbundet i Rogers så bör du nog satsa på en split. Blir det mest slack country, timslånga turer och någon enstaka vända till passet så skulle jag gå på skor. Av praktiska och ekonomiska skäl. Annars kan man ju jämföra kostnaden för en begagnad split och ta det som rabatt på heli eller cat...</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Iller, post: 1021271, member: 29149"] På snöskor väljer man ofta en lite annan väg, mindre traverserande och gärna lite brantare. Dessutom kan man på skor inte använda ett skin track optimalt. Min erfarenhet är att snöskor ändå är rätt ok. Jag har testat lite olika varianter i olika prisklasser och mina senaste kostade 700:- på en av de nya stora kedjorna. De dög fint för 1000 fallhöjd (mer testade jag inte) men det är klart att jag var långsammare än skidor på platten och på skrå. Däremot var jag snabbare vid byten. Skor är alltså ett helt ok alternativ för den som vill gå längre än att bara boot packa men inte vill trixa med eller betala för en split board. Jag är fortfarande skraj (kanske i onödan) för att åka iväg med endast en split som enda vapen och då är en bra bräda + skor ett rätt ok alternativ. Det spelar större roll hur hikestark du är än vilka grejor du har skulle jag spontant säga. Många gånger har jag fått vänta på svaga skidåkare uppför men det är klart att ska jag jämföra själv så är jag själv snabbare på skidor än skor uppför. Om gruppen du går med är stark och du ska tura regelbundet i Rogers så bör du nog satsa på en split. Blir det mest slack country, timslånga turer och någon enstaka vända till passet så skulle jag gå på skor. Av praktiska och ekonomiska skäl. Annars kan man ju jämföra kostnaden för en begagnad split och ta det som rabatt på heli eller cat... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Snowboard
Snöskor hot or not!
Tillbaka
Topp