Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Snöskor
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Kaskar" data-source="post: 1146114" data-attributes="member: 66286"><p>Snöskor är... sådär. Jag har kört snöskor tidigare och tyckte det funkade jättebra. Tills jag provade att tura med skidor. Det är fan natt och dag mellan dem. Så bäst för att ta sig upp är splitboard.</p><p>Nackdelen är förstås att splitboard är schweeeinigt dyrt och att brädan tappar åkegenskaper (därom tvistar väl de lärde, vissa säger att en split funkar jättebra även i pist).</p><p></p><p>Men om vi håller oss till snösko-spåret. Det man vill ha är förstås yta. Ju större yta desto bättre bär det.</p><p>Däremot så blir det ju en ekvation. Stor yta = bökigare att få fast på ryggan och åka ner med.</p><p>Det finns två typer. Den klassiska snöskon med stålram. Såna modeller ökar man generellt ytan genom att göra dem längre.På senare tid har det även kommit snöskor där hela underdelen är i plast. Med dem skapar man större yta genom att i princip öka diametern. Nackdelen med bredare snöskor är att det tär att gå bredbent. (XXL kränger bägge dessa sorter så det är rekommendationen om man vill klämma o känna)</p><p></p><p>Nästa grej är fäste. De flesta snöskor verkar vara gjorde för att knata platt och remmarna sitter inte knallhårt.</p><p>En workaround jag gjorde var att ta ett par gamla snowboard-bindningar och montera dem. Att kunna spänna åt ordentligt är ett definitivt plus.</p><p>Så min budgetlösning var ett par snöskor från Jula, ett par gamla bindningar och lite meck i verkstan. Så var jag iväg uppför för under tusenlappen. Jag skaffade ett par tredelade stavar också rätt snabbt. Stavar underlättar rejält.</p><p></p><p>Men vad är det ultimata då? Det är förstås att kunna tura upp på skidor och sen bräda ner. Men det blir jääävligt meckigt att åka ner med ett par lagg i famnen. Eller dyrt om man ska lämna laggen på toppen varje gång man turar.</p><p>Folk jobbar på att hitta en lösning för det. Det finns ett märke som heter MTN Approach. Hopfällbara turskidor. De verkar dock rätt knepiga att få tag på och recensionerna är inte lysande heller. Det finns även ett märke som heter Driftboards som man kan kalla miniskidor med stighud. Men folk är inte så impade av dem heller.</p><p></p><p>Så summa summarum. Splitboard är fortfarande bästa lösningen.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Kaskar, post: 1146114, member: 66286"] Snöskor är... sådär. Jag har kört snöskor tidigare och tyckte det funkade jättebra. Tills jag provade att tura med skidor. Det är fan natt och dag mellan dem. Så bäst för att ta sig upp är splitboard. Nackdelen är förstås att splitboard är schweeeinigt dyrt och att brädan tappar åkegenskaper (därom tvistar väl de lärde, vissa säger att en split funkar jättebra även i pist). Men om vi håller oss till snösko-spåret. Det man vill ha är förstås yta. Ju större yta desto bättre bär det. Däremot så blir det ju en ekvation. Stor yta = bökigare att få fast på ryggan och åka ner med. Det finns två typer. Den klassiska snöskon med stålram. Såna modeller ökar man generellt ytan genom att göra dem längre.På senare tid har det även kommit snöskor där hela underdelen är i plast. Med dem skapar man större yta genom att i princip öka diametern. Nackdelen med bredare snöskor är att det tär att gå bredbent. (XXL kränger bägge dessa sorter så det är rekommendationen om man vill klämma o känna) Nästa grej är fäste. De flesta snöskor verkar vara gjorde för att knata platt och remmarna sitter inte knallhårt. En workaround jag gjorde var att ta ett par gamla snowboard-bindningar och montera dem. Att kunna spänna åt ordentligt är ett definitivt plus. Så min budgetlösning var ett par snöskor från Jula, ett par gamla bindningar och lite meck i verkstan. Så var jag iväg uppför för under tusenlappen. Jag skaffade ett par tredelade stavar också rätt snabbt. Stavar underlättar rejält. Men vad är det ultimata då? Det är förstås att kunna tura upp på skidor och sen bräda ner. Men det blir jääävligt meckigt att åka ner med ett par lagg i famnen. Eller dyrt om man ska lämna laggen på toppen varje gång man turar. Folk jobbar på att hitta en lösning för det. Det finns ett märke som heter MTN Approach. Hopfällbara turskidor. De verkar dock rätt knepiga att få tag på och recensionerna är inte lysande heller. Det finns även ett märke som heter Driftboards som man kan kalla miniskidor med stighud. Men folk är inte så impade av dem heller. Så summa summarum. Splitboard är fortfarande bästa lösningen. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Snöskor
Tillbaka
Topp