Snöskor

Reolsweden

Ny medlem
Snöskor
Hej,

Vår semester i år har varit mycket fjäll inspirerad, sommarskidåkning i Stryn och midsommar i riksgräsen. Efter det fjällvandrade vi runt abisko-nikkaluokta. Vi ett tillfälle provade vi på snöskor och min sambo blev helt såld på det.

Någon som kan något om sådan eller vad man skall köpa?

Tack för tips!
Tänkte köpa detta till henne i julklapp.

Snöskor
Det går utmärkt att använda vandringskängor, förutsatt att de är lämpade för vintermiljö.

Själv använder jag snöskor från Redfeather som jag trivs bra med. De har en genomtänkt bindning som är enkel och lätt att ta sig i och ur även med tjocka vantar på, och begåvade med stegjärn under som är värt mer än man tror i kuperad terräng.
Den vanligaste fallgropen är dock att man köper för små snöskor, chansa hellre på en storlek större och ta med kläder och eventuell ryggsäck i beräkningarna när du funderar över din vikt.

Ytterligare ett tips är att använda stavar, varför detta inte är självklart förstår jag inte, men jag har stött på många som vinglar omkring utan stavar och alla har reagerat likadant när jag har låtit dem pröva med mina stavar, det är enklare och bekvämare!

Och som alltid får man vad man betalar för, tänk på att det förmodligen inte är inne i stugvärmen som snöskorna kommer att gå sönder/trilskas.

//Tompan

Edit: Jag använder mina snöskor inne i skogen, om ni är intresserade av rena fjällturer så är det klokare att köpa skidor för det ändamålet då det är betydligt snabbare och mindre ansträngande.

Senast ändrad:
Snöskor
Håller med om skidor med stighudar. Har man ovanan att föredra snowboard så är förstås snöskor nödvändiga. På min son verkar det fungera bra med med snowboardboots i snöskorna.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp