Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Snowboard
Snowboard vs. Splitboard?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="AxelB" data-source="post: 936355" data-attributes="member: 96893"><p>Har kört en säsong på snöskor och en säsong på split och jag skulle aldrig gå tillbaka till snöskorna.</p><p></p><p>Förutsatt att du kör en bräda som är byggd som split och riktiga splitboard bindningar så skulle jag säga att du inte offrar nått i åkegenskaper, kanske lite komfort i och med att split bindningarna är avskalade och saknar padding under fötterna. dom blir lite tyngre men med splitbindningar är det väldigt lite och märks typ bara om man ska rotera. Carvar fint i pist inga problem att hålla en kant i hög fart.</p><p></p><p>Turmässigt är dom oslagbara, helt annan liga jämfört med snöskor speciellt om du kör skidor då hon på snöskor kommer få spåra ensam hela tiden och det blir stört jobbigt. såvida du inte är en dynafit kille så kommer hon antagligen få en lättare upptur än du, man sparar mycket vikt på att inte ha pjäxor. En split slår även en snösko setup på vägen ner eftersom man inte har de klumpiga skorna på ryggen.</p><p></p><p>Men som med allt så gäller det att hitta nått som passar en själv och utbudet på split grejer är ju mycket mindre speciellt för en tjej, akta er för kortare herr modeller eftersom dom kan ofta va för breda.</p><p></p><p>Men jag ser inte att det måste utesluta varann, jag kör personligen aldrig med min split om jag bara ska va i pisten men det är bara för att den är dyr och jag inte vill slita på den i onödan. och resa med 2 brädor är ju inga problem bort med bindningarna bara. Jag och brorsan kör 6 brädor i ett fodral, 2 av dem splitboards</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="AxelB, post: 936355, member: 96893"] Har kört en säsong på snöskor och en säsong på split och jag skulle aldrig gå tillbaka till snöskorna. Förutsatt att du kör en bräda som är byggd som split och riktiga splitboard bindningar så skulle jag säga att du inte offrar nått i åkegenskaper, kanske lite komfort i och med att split bindningarna är avskalade och saknar padding under fötterna. dom blir lite tyngre men med splitbindningar är det väldigt lite och märks typ bara om man ska rotera. Carvar fint i pist inga problem att hålla en kant i hög fart. Turmässigt är dom oslagbara, helt annan liga jämfört med snöskor speciellt om du kör skidor då hon på snöskor kommer få spåra ensam hela tiden och det blir stört jobbigt. såvida du inte är en dynafit kille så kommer hon antagligen få en lättare upptur än du, man sparar mycket vikt på att inte ha pjäxor. En split slår även en snösko setup på vägen ner eftersom man inte har de klumpiga skorna på ryggen. Men som med allt så gäller det att hitta nått som passar en själv och utbudet på split grejer är ju mycket mindre speciellt för en tjej, akta er för kortare herr modeller eftersom dom kan ofta va för breda. Men jag ser inte att det måste utesluta varann, jag kör personligen aldrig med min split om jag bara ska va i pisten men det är bara för att den är dyr och jag inte vill slita på den i onödan. och resa med 2 brädor är ju inga problem bort med bindningarna bara. Jag och brorsan kör 6 brädor i ett fodral, 2 av dem splitboards [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Snowboard
Snowboard vs. Splitboard?
Tillbaka
Topp