Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Snowpulse RAS - refille 300-bars-patronen?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Tompan14" data-source="post: 980205" data-attributes="member: 74439"><p>Är det någon som vet <em>varför</em> 300-barsflaskorna inte <em>får</em> fyllas själv?</p><p>Den information jag har hittat säger att det är en stålflaska och av bilderna att döma rör det sig om DIN-koppling. En kombination som varit norm för oss skandinaviska dykare sedan tidigt sjuttiotal och vi är många som än idag står på gungande båtar, hårda klippor och hemma i garaget och fyller själva med egna kompressorer. Men en godkänd adapter för att få en honkoppling, en bankflaska och en liten, flödeskontrollerad booster så borde det inte vara några problem. Det finns förvisso ingen manuell avstängningskran men på något sätt måste de ju ha löst det eftersom det går att plocka bort flaskan och sätta tillbaks den igen. (110% rent hypotetiskt borde man kunna bygga om systemet så man får avstängningskran och honkoppling på flaskan. Men det får man naturligtvis inte och det finns <strong>extremt</strong> bra anledningar till det.)</p><p></p><p>Att man inte får flyga med 207-barsflaskan ställer jag mig också skeptisk till eftersom man utan problem får frakta dykflaskor på flygplan, dock får man inte flyga med övertryck i flaskorna och de flesta flygbolag kräver att man demonterar kranen först. Fast det kanske inte går på dessa flaskor och det är där det faller, men även det ställer jag mig skeptisk till utan att ha sett en i verkligheten.</p><p></p><p>Men som sagt, 300 bar ett sjuhelsikes högt tryck och absolut inget man bör pilla med om man inte vet exakt vad man gör och varför man gör som man gör!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Tompan14, post: 980205, member: 74439"] Är det någon som vet [i]varför[/i] 300-barsflaskorna inte [i]får[/i] fyllas själv? Den information jag har hittat säger att det är en stålflaska och av bilderna att döma rör det sig om DIN-koppling. En kombination som varit norm för oss skandinaviska dykare sedan tidigt sjuttiotal och vi är många som än idag står på gungande båtar, hårda klippor och hemma i garaget och fyller själva med egna kompressorer. Men en godkänd adapter för att få en honkoppling, en bankflaska och en liten, flödeskontrollerad booster så borde det inte vara några problem. Det finns förvisso ingen manuell avstängningskran men på något sätt måste de ju ha löst det eftersom det går att plocka bort flaskan och sätta tillbaks den igen. (110% rent hypotetiskt borde man kunna bygga om systemet så man får avstängningskran och honkoppling på flaskan. Men det får man naturligtvis inte och det finns [b]extremt[/b] bra anledningar till det.) Att man inte får flyga med 207-barsflaskan ställer jag mig också skeptisk till eftersom man utan problem får frakta dykflaskor på flygplan, dock får man inte flyga med övertryck i flaskorna och de flesta flygbolag kräver att man demonterar kranen först. Fast det kanske inte går på dessa flaskor och det är där det faller, men även det ställer jag mig skeptisk till utan att ha sett en i verkligheten. Men som sagt, 300 bar ett sjuhelsikes högt tryck och absolut inget man bör pilla med om man inte vet exakt vad man gör och varför man gör som man gör! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Snowpulse RAS - refille 300-bars-patronen?
Tillbaka
Topp