Söker boende i Oslo augusti-Nov/december

Eric_W

Aktiv medlem
Tjena. Tänkte dra till Norge och oslo i höst för att jobba och tjäna lite pengar till kommande vintersäsong. Söker boende i Oslo för augusti till november-december.
Alla tips är välkomna: Någon som har en bädd över, tips var man kan hitta lägenheter/kollektiv, jobb etc etc.

Mvh Eric

SVenska Foreningen http://www.svenskaforeningen.net/

Okand stelle i Oslo, bodd der sjelv 1 mand i oslo ingen for den som er fin i kanten,

Annars rekomenderar jag att legga ut en annons pa www.finn.no norges blocket eller se efter annonser

Kommer nog leta boende der omkring jag med, har varit i norge 9 mander innan.

Hej, jag letar just nu också boende i oslo, håller också på att leta överallt. Sen är det bra att söka på (som ovan) www.finn.no o sen hittade en till bra sida www.hybel.no , du kan ju söka lite där.

o om du hittar nått som har en plats till, just let me know

//Thomas

Vilka ska du jobba åt? Bemanningsföretag har ju i regel boende. Finns en hel drös med boenden på finn.no som redans nämnts och också zett.no
Räkna inte med att få något schysst centralt i Oslo om du inte är gjord av guld, runt 3 månadshyror i deposition är ganska standard + 1 månadshyra i förskott. Kolla noga också på vad so ingår i hyran, vitvaror som kyl, frys, spis osv brukar inte finnas.

jag är också ute efter boende. så om någon hittar något och det finns platser över så hör av er så e ni hyggliga

augusti och børjan av september ær ett rent helvete om du ska hitta rimligt boende i oslo. massor av studenter som ska hitta ett ställe och bo när sio och oas har slut på stundethybler och studentlägenheter. vilket gør att det inte blir lætt att hitta boende hær- speciellt inte i rum kollektiv eller en egen hybel om du kommer ensam.
fick dyrt erfara det i fjol och slutade det med att jag hamnade på svenska föreningen i ca 2 månader - massa svenskar mellan 19 -25 år - men dyrt och det mest sinnesjuka ställe jag har bott på. visst, lätt att träffa andra i ens egen ålder och hænga med - annars är det inget direkt att rekomendera annat än om det är verklig kris. inbrott och stölder är/var vardag dær... gøm værdesakerna riktigt ordentligt på rummet om du ska bo dær och vad du æn gør lægg ALDRIG ifrån dej mobiltelefonen. se till att teckna en norsk innboforsækring från samma dag som du flyttar in dær - før du kommer verkligen att behøva en.

när du letar boende sätt in en annons på finn.no - kostar 500 nok men klart värt det. min mobil ringde i ett. hybel.no är billigare cirka 29 nok och du kan betala med sms -hittade mitt rum där.

jobb - börja sök nu ! kolla nav.no (norska arbetsfömedlingen) och finn.no samt bemaningsföretagen. ældreomsorgen - behøver alltid folk. liksom barnehage - har du skidlærarutb. eller jobbat i skidskola med barn upp till 6 år är det ett klart plus nær du søker jobb på dagis.

men vil du tjæna massor av pengar under en kort period och bo billigt - fixa jobb uppe i nord norge istællet t ex i tromsø om du nu vil ha bo i en hyfsat stor stad. mycket billigare hyra, billigare mat och lægre skatter. och mycket lættare dialekt førstå om du är ny i norge.

Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp