Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Sökes - Lekfull toppturspuder-ish skida!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="TexMurphy" data-source="post: 963657" data-attributes="member: 73781"><p>Hur mycke hopp och dropp räknar du med att göra? Det är en faktor som bör spela in när du väljer bindning. Om du vill hoppa och droppa större saker så är Dynafit bindningen fel och du bör gå på Duke, om du inte hoppar och droppar stora saker så kör på Dynafit.</p><p></p><p>Lite tankar som styrde mitt val av skidor.</p><p></p><p>* En toppturskida skall vara en allround skida. Många klassiska toppturskidor är först och främst superlätta. Detta innebär att dom är korta, smala och mjuka. Detta tycker jag är hål i huvet då trygghet och säkerhet ivarjefall i mina ögon måste vara prio. En toppturskida skall vara säker på isigt, bortblåst, skarigt och allmänt trasigt underlag.</p><p></p><p>* Om man vill tillbringa mesta delen av sin åktid offpist (kanske 60% och uppåt) så bör man se mer till egenskaperna i dåliga förhållanden än egenskaperna i bra förhållanden. Dåligt underlag är vanligare än bottenlöst puder.</p><p></p><p>* Dåligt underlag är svårare att bemästra än perfekta förhållanden. Därför behöver ivarjefall jag mer hjälp av skidan i dåliga förhållanden.</p><p></p><p>* Puder är alltid kul och alltid lättåkt så länge man har något som är 100+ under foten. </p><p></p><p>* Jag orkar inte slita för mycke när jag åker. Visst jag är tung så jag behöver styvare skidor men f-n jag har slitit nog i mina år. </p><p></p><p>* Massor av trådar handlar om att maximera glädjen i grymma förhållanden och folk shoppar mycke efter hur en perfekt skiddag ser ut, inkl jag själv. Kanske borde jag fundera mer på hur maximerar jag den totala glädjen under en skidsäsong.</p><p></p><p>* Jag har inte råd (och ork, släpande, flygbolags bråk ect) att ha flera skidor med mig på en semester. Snyfft måste flytta till Salt Lake.</p><p></p><p>Summan av dessa tankar blev att jag letade efter en skida som var...</p><p></p><p>* Vridstyv och ordentligt dämpad för att ge bra kantgrepp och att inte skaka sönder när det är uppkört och ge trygghet i fart.</p><p>* Midja runt 100-110 för att hålla ner vikt och bli snabbare från kant till kant vilket ger mig mer trygghet i hårt/isigt underlag.</p><p>* En bra tip rocker för att hjälpa till att hålla nosen över skaren.</p><p>* Relativt (min vikt) mjuk så att jag inte behöver jobba ihjäl mig.</p><p>* Svängradie under 30</p><p></p><p>Tittar man på dessa kraven så beskriver dom en bra allround skida. Jag offrar max prestanda på puderdagar för trygghet och stabilitet på skit dagar. Eftersom jag lyckades hitta en skida som uppfyllde det och att den dessutom var rätt lätt så fick jag en i mina ögon bra topptursskida. Men jag fick även en skida som är helt ok i pist och kul i puder.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="TexMurphy, post: 963657, member: 73781"] Hur mycke hopp och dropp räknar du med att göra? Det är en faktor som bör spela in när du väljer bindning. Om du vill hoppa och droppa större saker så är Dynafit bindningen fel och du bör gå på Duke, om du inte hoppar och droppar stora saker så kör på Dynafit. Lite tankar som styrde mitt val av skidor. * En toppturskida skall vara en allround skida. Många klassiska toppturskidor är först och främst superlätta. Detta innebär att dom är korta, smala och mjuka. Detta tycker jag är hål i huvet då trygghet och säkerhet ivarjefall i mina ögon måste vara prio. En toppturskida skall vara säker på isigt, bortblåst, skarigt och allmänt trasigt underlag. * Om man vill tillbringa mesta delen av sin åktid offpist (kanske 60% och uppåt) så bör man se mer till egenskaperna i dåliga förhållanden än egenskaperna i bra förhållanden. Dåligt underlag är vanligare än bottenlöst puder. * Dåligt underlag är svårare att bemästra än perfekta förhållanden. Därför behöver ivarjefall jag mer hjälp av skidan i dåliga förhållanden. * Puder är alltid kul och alltid lättåkt så länge man har något som är 100+ under foten. * Jag orkar inte slita för mycke när jag åker. Visst jag är tung så jag behöver styvare skidor men f-n jag har slitit nog i mina år. * Massor av trådar handlar om att maximera glädjen i grymma förhållanden och folk shoppar mycke efter hur en perfekt skiddag ser ut, inkl jag själv. Kanske borde jag fundera mer på hur maximerar jag den totala glädjen under en skidsäsong. * Jag har inte råd (och ork, släpande, flygbolags bråk ect) att ha flera skidor med mig på en semester. Snyfft måste flytta till Salt Lake. Summan av dessa tankar blev att jag letade efter en skida som var... * Vridstyv och ordentligt dämpad för att ge bra kantgrepp och att inte skaka sönder när det är uppkört och ge trygghet i fart. * Midja runt 100-110 för att hålla ner vikt och bli snabbare från kant till kant vilket ger mig mer trygghet i hårt/isigt underlag. * En bra tip rocker för att hjälpa till att hålla nosen över skaren. * Relativt (min vikt) mjuk så att jag inte behöver jobba ihjäl mig. * Svängradie under 30 Tittar man på dessa kraven så beskriver dom en bra allround skida. Jag offrar max prestanda på puderdagar för trygghet och stabilitet på skit dagar. Eftersom jag lyckades hitta en skida som uppfyllde det och att den dessutom var rätt lätt så fick jag en i mina ögon bra topptursskida. Men jag fick även en skida som är helt ok i pist och kul i puder. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Sökes - Lekfull toppturspuder-ish skida!
Tillbaka
Topp