Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Sökes skidort med liftburna toppturer
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="fabianSvensson" data-source="post: 1335095" data-attributes="member: 146777"><p>Nästan varenda skidort som är hyfsat i berg/ fjäll har de möjligheter?</p><p>Vet inte var du varit hittills, men alla orter jag varit på i Norge, Sverige, Alperna och USA hade möjligheter till turer från toppen eller i anslutning till lifterna. Bortsett från Alebacken, Ulricehamn och Isaberg då...</p><p>Några exempel i Norge, som inte är "hemliga":</p><p>- Gausta - Toreskyrka erbjuder bra åkning, man kan ta liften halvvägs upp. Åker man ner på rätt sida är det en kort transport över sjön för att komma tillbacka till liften.</p><p>- Oppdal. Korta turer då bara. Men oändliga möjligheter.</p><p>- Norefjell erbjuder förvånansvärd bra turmöjligheter från liftens topp.</p><p>- Sen finns det en hel rad mindre orter i Norge med stora fjäll "bakom". Mina favvo ställen tänker jag inte nämna här, men fram med kartan och skidortsfunktion här....</p><p>- Stranda och allt där i omgivningen är säkert super fint. Dock väldigt långt dit...</p><p>- Hemsedal erbjuder kanonfin turmöjligjheter. Allt som nås från liften blir dock uppåkt snabbt. Och man kan vara säkert att man delar åket med några jerrys utan utrustning. Där är det mer turerna bortom skidsystemet som är intressant, tycker jag.</p><p></p><p>I Alperna kan man nämna Garmisch som en mycket lättillgänglig ort (med tåg osv). Erbjuder otroligt fin åkning uppe på berget. Kortare turer, omväxlande terräng. Dock ibland mycket folk på helgerna. De säljer tom en turbiljett. Då får man åker upp med Kabinen och använda liften för att komma hem igen...</p><p></p><p>Men som sagt, minns inte att jag var i nån "riktig" skidort där jag inte gick på turer. Oftast kortare roliga grejor från liften eller nånstans i systemet. Typ en timme upp, som du beskriver.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="fabianSvensson, post: 1335095, member: 146777"] Nästan varenda skidort som är hyfsat i berg/ fjäll har de möjligheter? Vet inte var du varit hittills, men alla orter jag varit på i Norge, Sverige, Alperna och USA hade möjligheter till turer från toppen eller i anslutning till lifterna. Bortsett från Alebacken, Ulricehamn och Isaberg då... Några exempel i Norge, som inte är "hemliga": - Gausta - Toreskyrka erbjuder bra åkning, man kan ta liften halvvägs upp. Åker man ner på rätt sida är det en kort transport över sjön för att komma tillbacka till liften. - Oppdal. Korta turer då bara. Men oändliga möjligheter. - Norefjell erbjuder förvånansvärd bra turmöjligheter från liftens topp. - Sen finns det en hel rad mindre orter i Norge med stora fjäll "bakom". Mina favvo ställen tänker jag inte nämna här, men fram med kartan och skidortsfunktion här.... - Stranda och allt där i omgivningen är säkert super fint. Dock väldigt långt dit... - Hemsedal erbjuder kanonfin turmöjligjheter. Allt som nås från liften blir dock uppåkt snabbt. Och man kan vara säkert att man delar åket med några jerrys utan utrustning. Där är det mer turerna bortom skidsystemet som är intressant, tycker jag. I Alperna kan man nämna Garmisch som en mycket lättillgänglig ort (med tåg osv). Erbjuder otroligt fin åkning uppe på berget. Kortare turer, omväxlande terräng. Dock ibland mycket folk på helgerna. De säljer tom en turbiljett. Då får man åker upp med Kabinen och använda liften för att komma hem igen... Men som sagt, minns inte att jag var i nån "riktig" skidort där jag inte gick på turer. Oftast kortare roliga grejor från liften eller nånstans i systemet. Typ en timme upp, som du beskriver. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Sökes skidort med liftburna toppturer
Tillbaka
Topp