Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Sommar i alperna; vandring
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Itzakkk" data-source="post: 1144194" data-attributes="member: 168299"><p>Jag slår också ett slag för löparskor alternativt lätta vandringskängor! Vikt märks absolut mest på fötterna och många gånger kräver inte terrängen höga och tunga läderpjuck. Visst, ska man bära upp emot 20 kilo och gå i oländig blockterräng kan det vara en poäng att ha stabila kängor - men oftast inte. </p><p></p><p>Jag har sprungit första delen av Kungsleden (Abisko-Nikkaloukta) i ett par lätta Salomon-löparskor och vandrat in till Kanchenjungas BCs i Nepal med lätta kängor (hade 12-15 kg på ryggen då) under tre veckor. I bergen kring Davos har jag sprungit ultramarathon i samma löparskor, väldigt fina stigar! Ångrade aldrig att jag inte tog med mig tyngre skoalternativ. Nackdelen med vanliga löparskor är att de blir blöta men det finns garanterat varianter med gore-tex i. </p><p></p><p>Angående resebyråer och upplägg så gjorde jag en löparresa i södra Frankrike för några år sedan där en resebyrå från Göteborg (EverTrek) hjälpte mig att koordinera transport för packning mellan boende. Istället för att utgå från samma ställe varje dag fick man springa från A till B medan packningen kördes mellan olika orter och boende. Man kunde bära lätt under dagen och fick se väldigt mycket. Det kanske finns något liknande för Alperna?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Itzakkk, post: 1144194, member: 168299"] Jag slår också ett slag för löparskor alternativt lätta vandringskängor! Vikt märks absolut mest på fötterna och många gånger kräver inte terrängen höga och tunga läderpjuck. Visst, ska man bära upp emot 20 kilo och gå i oländig blockterräng kan det vara en poäng att ha stabila kängor - men oftast inte. Jag har sprungit första delen av Kungsleden (Abisko-Nikkaloukta) i ett par lätta Salomon-löparskor och vandrat in till Kanchenjungas BCs i Nepal med lätta kängor (hade 12-15 kg på ryggen då) under tre veckor. I bergen kring Davos har jag sprungit ultramarathon i samma löparskor, väldigt fina stigar! Ångrade aldrig att jag inte tog med mig tyngre skoalternativ. Nackdelen med vanliga löparskor är att de blir blöta men det finns garanterat varianter med gore-tex i. Angående resebyråer och upplägg så gjorde jag en löparresa i södra Frankrike för några år sedan där en resebyrå från Göteborg (EverTrek) hjälpte mig att koordinera transport för packning mellan boende. Istället för att utgå från samma ställe varje dag fick man springa från A till B medan packningen kördes mellan olika orter och boende. Man kunde bära lätt under dagen och fick se väldigt mycket. Det kanske finns något liknande för Alperna? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Sommar i alperna; vandring
Tillbaka
Topp