Sonder..!

freeride_nu

Aktiv medlem
Sonder..!
Jag sitter och tänker på att köpa en sond, men jag vet inte vilken längd.. dom finns i 2.4 - 4 meter. e det nån som har ett bra förslag? tips på bra och lätta märken är oxå välkommet..

Tack på förhand Grabbar och Tjejer

Sonder..!
Tjabba!

Eftersom man sällan hamnar särskilt djupt ner i en lavin räcker oftast en 2,4m sond gott och väl, framförallt i svenska förhållanden. Åker du dock ofta & mycket utomlands i snörika områden kan det kanske kännas bättre med en 4m. Samtidigt skall man betänka att det är svårt att hinna/kunna rädda någon som är begravd djupare än, säg 1,5m. Nu finns det antagligen de som tänker börja käfta om detta, men detta är vad JAG lärt mig under mina fjällutbildningar...

Ride on!
Warpa

Sonder..!
Ortovox är det enda märket jag har sett i butikerna nästan och är en bra sond. Jag kör själv med 2.4 medter sonden och den funkar utmärkt och ät lätt. Kanske är det bättre med en 4-meters, men den väger nästan 2x sa mycket. De kostar runt 900 spänn men är absolut värda det.....det borde vara lika självklart som transciever och spade. Utan sond maste du finlira med transcievern anda fram tills du hittar din kompis, med sond räcker det att du kommer inom 2 meter sa tar det 10 sekunder att stoppa ner sonden ett par ganger och hitta honom.....

PS Lifelink har ocksa sonder, sök pa internet efter probes. DS

>> radikala rAgnar <<

Tillbaka
Topp