Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Mode
Sos!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="The-Geb" data-source="post: 773448" data-attributes="member: 69475"><p>Själva ordet skaljacka säger egentligen allt. Det handlar inte om plaggets eventuella stelhet, utan anger bara att plagget är avsett att användas som skal ovanpå ett 1. Underställ, 2. eventuellt mellanlager, 3. eventuellt förstärkningslager. Fördelen med ett skalplagg är att man kan ta av sig lager 2. och 3. efter väderlek och säsong och därigenom få nära perfekt funktion och värme oavsett väderlek och/eller säsong.</p><p></p><p>Det här med att skaljackor generellt skulle vara stela ställer jag mig lite frågande till. Det beror ju helt på vad det är för yttertyg i jackan, hur stelt mellantyget är och slutligen vad fodret har för tygkvalitet.</p><p></p><p>Visst skaljackor ämnade för att använda i högalpina expeditionsmiljöer kan ju upplevas som stela, eftersom de ofta har ett yttertyg som är relativt tjockt och slitstarkt. Ofta är dessa plagg också förstärkta på särskilt utsatta ställen, där man löper risk att skrapa emot med exempelvis stegjärn eller motsvarande.</p><p></p><p>Det finns också tunnare skalplagg som är mer anpassade för miljöer som inte ställer lika stora krav, dvs där klädernas kvalitet och hållbarhet inte kan vara en fråga om liv eller död på berget. Dessa plagg kan kanske även de upplevas som stela av vissa användare, men de är hursomhelst mycket mer följsamma än de tidigare nämnda plaggen.</p><p></p><p>Det finns även ännu tjockare skalplagg än de man använder på berget. Seglarkläder kan upplevas som oerhört stela. Fördelen med ett stelt yttertyg är att påverkan av väder och vind inte blir lika stor som med ett tunnare som enligt min erfarenhet har en tendens att bli sladdriga och fladdriga när det blåser lite. Det är en av anledningarna att seglarkläderr är stela. På sjön blåser det och då vill man inte att kläderna skall ta för mycket vind och fladdra. Min erfarenhet är att man har stor nytta av kläder som inte fladdrar i vinden på berget också.</p><p></p><p>Angående SOS köpte jag mitt första ställ i mitten av 80-talet. På den tiden var det ett innemärke, likt dagens Saga, Oakley etc. Jag tyckte inte att SOS på den tiden höll särskilt god kvalitet, men uppfattar att 2000-talets SOS håller precis lika bra kvalitet som övriga märken i samma prisklass på marknaden idag</p><p></p><p>Så till sist handlar det väl om tycke och smak, färger och former... Skal, eller inte...</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="The-Geb, post: 773448, member: 69475"] Själva ordet skaljacka säger egentligen allt. Det handlar inte om plaggets eventuella stelhet, utan anger bara att plagget är avsett att användas som skal ovanpå ett 1. Underställ, 2. eventuellt mellanlager, 3. eventuellt förstärkningslager. Fördelen med ett skalplagg är att man kan ta av sig lager 2. och 3. efter väderlek och säsong och därigenom få nära perfekt funktion och värme oavsett väderlek och/eller säsong. Det här med att skaljackor generellt skulle vara stela ställer jag mig lite frågande till. Det beror ju helt på vad det är för yttertyg i jackan, hur stelt mellantyget är och slutligen vad fodret har för tygkvalitet. Visst skaljackor ämnade för att använda i högalpina expeditionsmiljöer kan ju upplevas som stela, eftersom de ofta har ett yttertyg som är relativt tjockt och slitstarkt. Ofta är dessa plagg också förstärkta på särskilt utsatta ställen, där man löper risk att skrapa emot med exempelvis stegjärn eller motsvarande. Det finns också tunnare skalplagg som är mer anpassade för miljöer som inte ställer lika stora krav, dvs där klädernas kvalitet och hållbarhet inte kan vara en fråga om liv eller död på berget. Dessa plagg kan kanske även de upplevas som stela av vissa användare, men de är hursomhelst mycket mer följsamma än de tidigare nämnda plaggen. Det finns även ännu tjockare skalplagg än de man använder på berget. Seglarkläder kan upplevas som oerhört stela. Fördelen med ett stelt yttertyg är att påverkan av väder och vind inte blir lika stor som med ett tunnare som enligt min erfarenhet har en tendens att bli sladdriga och fladdriga när det blåser lite. Det är en av anledningarna att seglarkläderr är stela. På sjön blåser det och då vill man inte att kläderna skall ta för mycket vind och fladdra. Min erfarenhet är att man har stor nytta av kläder som inte fladdrar i vinden på berget också. Angående SOS köpte jag mitt första ställ i mitten av 80-talet. På den tiden var det ett innemärke, likt dagens Saga, Oakley etc. Jag tyckte inte att SOS på den tiden höll särskilt god kvalitet, men uppfattar att 2000-talets SOS håller precis lika bra kvalitet som övriga märken i samma prisklass på marknaden idag Så till sist handlar det väl om tycke och smak, färger och former... Skal, eller inte... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Mode
Sos!
Tillbaka
Topp