SpaceFrame.

• Trådstartare Trådstartare 279
  • Start datum Start datum
SpaceFrame.
Precis som föregående har visat, så är spaceframe marknadsförings-skitsnack...

Beskrivningarna ovan på spaceframen är naturligtvis helt rätt, fast de betyder ingenting. Spaceframe är bara det namn som salomon satt på sin speciella capkonstruktion. Andra tillverkare har andra finurliga lösningar i sina skidor och kallar dem för andra saker. Men alla tillverkare har samma syfte: -Att kunna skapa önskat flex och vridstyvhet i sina skidor.

Om du vill ha reda på exakta tekniska specs på spaceframen får du nog börja jobba för salomon, för jag tror knappast de släpper den informationen fri. Beskrivningarna ovan är nog det närmsta du kommer sanningen i annat fall.

SpaceFrame.
Grundtanken med SpaceFrame är som jag har förstått det att skidan ska vara styvare under foten och mjukare ute i ändarna. Den första skidan med SpaceFrame var teamutgåvan av AK Rocket Pilot (den gröna). Den kom ju som alla vet senare i en butiksversion med samma grundtänkande. Den skidan är mycket tydligt styv under foten om man inspekterar böjkurvan och mjuk i fram- och bakände. Mina erfarenheter i ämnet säger mig att skidan då får den egenskapen att man i princip aldrig helt slår igenom skidan, eller vad man ska kalla det, när man pressar på och försöker bränna igenom pucklar. Nackdelen är att man får en mindre tydlig spänst och retur i skidan jämfört med en skida som har en mer traditionell flexkurva. Personligen gillar jag skidor som böjer sig mer under foten bättre, speciellt i lössnö. Jag har dock åkt en hel del på AK Rocket Pilot och gillade iofs den också. Pocket Rocket är också ett tydligt exempel på en tidig variant av Spaceframekonstruktionen.

Med tiden har Salomon vidgat konceptet ganska rejält och nu står det "Spaceframe" på en väldans massa modeller och det där med att skidan relativt sett är styvare under foten är inte längre tillämpbart som ett generellt uttalande. Givetvis handlar det i grund och botten om att det ska verka som en utveckling och att det ska se lite fräckt ut med 3d-mönster i capen, men kanske också till stor del om att Salomon har hittat en tillverkningsmetod där dom relativt enkelt kan ändra en skidas egenskaper för att få den att passa målgruppen för just den modellen. Naturligtvis hade dom lika gärna kunnat få samma egenskaper genom att bygga skidan i och alternera parametrar i deras vanliga monocouque-konstruktion, men det verkar ju vara någon slags allmänt krav i skidbranschen att dom stora tillverkarna ska komma upp med diverse högteknologiskt klingade lösningar på en skidåkares vardagsproblem.

Sammantaget kan man nog kraftigt förenklat och lite klatschigt ungdomligt säga att Spaceframe är en variant av "vanlig jävla självbärande cap, fast med lite 3-dimensionellt strukturskit som ska se coolt ut".

Tillbaka
Topp