Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Spara pengar till säsong
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="FlyingW" data-source="post: 938171" data-attributes="member: 89967"><p>Jag är även jag rätt skeptiskt till din idé då jag tror att de kräver en hel del av din investeringsstrategi för att detta ska fungera. Akelius högräntekonto kan jag upplysa om, gäller bara max 50 000 kr och är inte täckt av insättningsgarantin. Någon ränta på 5% kan du nog glömma som det ser ut idag. Vill du ha den avkastningen finns det bättre alternativ, men alla dessas är förenad med en del risk och variation, dessutom kräver de flesta en rätt hög minsta insättningssumma.</p><p></p><p>Som du säkert vet är det få som gjort några stora pengar på börsen de senaste åren. Mycket av de som växt till sig sedan IT-bubblan är idag bortblåst och vi är/ha varit tillbaks på samma nivåer.</p><p></p><p>Du får gärna specificera lite vilken typ av investeringar du tänkt göra. Du måste inte avslöja specifika värdepapper, men vilken typ hade varit intressant. Vissa investeringar och värdepapper är ju direkt "drabbade" av inflationen. Enligt Riksbanken ska Sverige ha en inflation på ca 2%. Din avkastning på 5% måste ju vara utöver inflationen och utöver reavinstskatt eller schablonskatten för en kapitalförsäkring. Dessutom tänker du ju inte säsonga i Sverige som jag förstår det. Det kan ju innebära att du får ta med värdlandets framtida ekonomi i din equation.</p><p></p><p>Sen kan det inträffa andra saker i ditt liv. </p><p></p><p>- Du kan träffa din livs kärlek som kanske älskar skidor eller kanske hatar skidor eller helt enkelt inte kan vara borta varje vinter och tröttnar på dig om du tänker vara borta varje vinter.</p><p></p><p>- Idag är vår värld i någon form av trevande skede och ingen vet hur framtiden riktigt kommer te sig. Detta ökar risken i din plan ytterligare. Att resa kan mycket väl bli sjukt mycket dyrare om 5-10 år t.ex.</p><p></p><p>- Du kan omprioritera vad du vill med livet och vad du tycker är viktigt/kul.</p><p></p><p>- Att studera någon seriös utbildning och vara borta 3 månader eller mer varje vinter går sällan.</p><p></p><p>- Du kan skada dig, i jobbet på fritiden eller när du åker skidor.</p><p></p><p>Jag tycker verkligen inte du ska offra 5 av dina ungdomsår genom att jobba mer än en Slav. Tänk på att ett socialt liv alltid är viktigast. Pga detta undrar jag hur gammal du är nu?</p><p></p><p></p><p>Viktigt att du går igenom och tänker igenom ALLT 100 ggr innan du kör igång.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="FlyingW, post: 938171, member: 89967"] Jag är även jag rätt skeptiskt till din idé då jag tror att de kräver en hel del av din investeringsstrategi för att detta ska fungera. Akelius högräntekonto kan jag upplysa om, gäller bara max 50 000 kr och är inte täckt av insättningsgarantin. Någon ränta på 5% kan du nog glömma som det ser ut idag. Vill du ha den avkastningen finns det bättre alternativ, men alla dessas är förenad med en del risk och variation, dessutom kräver de flesta en rätt hög minsta insättningssumma. Som du säkert vet är det få som gjort några stora pengar på börsen de senaste åren. Mycket av de som växt till sig sedan IT-bubblan är idag bortblåst och vi är/ha varit tillbaks på samma nivåer. Du får gärna specificera lite vilken typ av investeringar du tänkt göra. Du måste inte avslöja specifika värdepapper, men vilken typ hade varit intressant. Vissa investeringar och värdepapper är ju direkt "drabbade" av inflationen. Enligt Riksbanken ska Sverige ha en inflation på ca 2%. Din avkastning på 5% måste ju vara utöver inflationen och utöver reavinstskatt eller schablonskatten för en kapitalförsäkring. Dessutom tänker du ju inte säsonga i Sverige som jag förstår det. Det kan ju innebära att du får ta med värdlandets framtida ekonomi i din equation. Sen kan det inträffa andra saker i ditt liv. - Du kan träffa din livs kärlek som kanske älskar skidor eller kanske hatar skidor eller helt enkelt inte kan vara borta varje vinter och tröttnar på dig om du tänker vara borta varje vinter. - Idag är vår värld i någon form av trevande skede och ingen vet hur framtiden riktigt kommer te sig. Detta ökar risken i din plan ytterligare. Att resa kan mycket väl bli sjukt mycket dyrare om 5-10 år t.ex. - Du kan omprioritera vad du vill med livet och vad du tycker är viktigt/kul. - Att studera någon seriös utbildning och vara borta 3 månader eller mer varje vinter går sällan. - Du kan skada dig, i jobbet på fritiden eller när du åker skidor. Jag tycker verkligen inte du ska offra 5 av dina ungdomsår genom att jobba mer än en Slav. Tänk på att ett socialt liv alltid är viktigast. Pga detta undrar jag hur gammal du är nu? Viktigt att du går igenom och tänker igenom ALLT 100 ggr innan du kör igång. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Spara pengar till säsong
Tillbaka
Topp