Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Spegelglas?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Fre-drik" data-source="post: 128786" data-attributes="member: 32453"><p>Färgen på glaset gör att ljus med vissa våglängder absorberas i linsen medans andra våglängder släpps igenom. Rött glas absorberar t.ex. delar av det synliga färgspektrat men släpper igenom rött ljus nästan "totalt". Det mänskliga ögat har högst känslighet för våglängder på ca 575-585 nm (gult). Därför borde gult glas vara det bästa sett ur en mycket förenklad fysikalisk synvinkel. </p><p></p><p>Spegelgals reflekterar istället inkommande ljus och är därför bättre på att dämpa ljusintensiteten. (Du slipper kisa med ögonen när det är soligt ute). Spegelglas fungerar därför bäst som solglasögon. Funderar lite på varför jag upplever att mina quiksilver funkar bättre i flatljus än mina gula. Kan vara placeboeffekten, eller så är det bara för att jag tycker att dom är coolare. </p><p>...Nu har jag för lite att göra igen. suck</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Fre-drik, post: 128786, member: 32453"] Färgen på glaset gör att ljus med vissa våglängder absorberas i linsen medans andra våglängder släpps igenom. Rött glas absorberar t.ex. delar av det synliga färgspektrat men släpper igenom rött ljus nästan "totalt". Det mänskliga ögat har högst känslighet för våglängder på ca 575-585 nm (gult). Därför borde gult glas vara det bästa sett ur en mycket förenklad fysikalisk synvinkel. Spegelgals reflekterar istället inkommande ljus och är därför bättre på att dämpa ljusintensiteten. (Du slipper kisa med ögonen när det är soligt ute). Spegelglas fungerar därför bäst som solglasögon. Funderar lite på varför jag upplever att mina quiksilver funkar bättre i flatljus än mina gula. Kan vara placeboeffekten, eller så är det bara för att jag tycker att dom är coolare. ...Nu har jag för lite att göra igen. suck [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Spegelglas?
Tillbaka
Topp