Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Snowboard
Splitboard i pisten. Hur göra styvast!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Sajivarsson" data-source="post: 1317968" data-attributes="member: 169996"><p>Generellt sett är ju splitboards rätt mycket mindre vridstyva än solida brädor och det har du svårt att komma runt men om vi bortser från det. </p><p></p><p>De system på bindningar som är störst nu är:</p><p></p><p>Spark R&D: De som du beskriver som "de gamla modellen". De sitter på voilépuckar och skjuts på bakifrån och låses med en mekanism under tårna. </p><p>+ Enkla (få rörliga delar)</p><p></p><p>-Inte lika vridstyva som karakoram</p><p></p><p>Karakoram: Använder egna puckar där bindningarna sätts på rakt uppifrån för att sedan låsas med en bygel bakom hälen. Två pins trycker ihop pucken och låser bindningen.</p><p>+ Ökad vridstyvhet pga trycker ihop de två delarna</p><p></p><p>- Mer rörliga delar</p><p></p><p>Sen finns också Union men de har jag inte så bra koll på. Överlag kanske svårt att fatta nån av förklaringarna men du kan ju googla på lite videos för att se hur de lirar. </p><p></p><p>Själv kör jag på ett par karakoram free ranger. Jäkligt go känsla utförs men lite småstrul med skruvar som inte sitter 100% (skulle tippa på att det beror på SBS). Har inte testat spark så kan inte uttala mig om hur de jämför men just att karakoram trycker ihop delarna är ju lite av deras USP. </p><p></p><p>Men med allt detta sagt: Min solida bräda är mycket bättre i pisten än splitten och det är nog roligare (om du har möjlighet) att satsa på en split och en solid. Kan inte säga att jag är nåt proffs så om nån annan på forumet inte håller med får de gärna fylla i!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Sajivarsson, post: 1317968, member: 169996"] Generellt sett är ju splitboards rätt mycket mindre vridstyva än solida brädor och det har du svårt att komma runt men om vi bortser från det. De system på bindningar som är störst nu är: Spark R&D: De som du beskriver som "de gamla modellen". De sitter på voilépuckar och skjuts på bakifrån och låses med en mekanism under tårna. + Enkla (få rörliga delar) -Inte lika vridstyva som karakoram Karakoram: Använder egna puckar där bindningarna sätts på rakt uppifrån för att sedan låsas med en bygel bakom hälen. Två pins trycker ihop pucken och låser bindningen. + Ökad vridstyvhet pga trycker ihop de två delarna - Mer rörliga delar Sen finns också Union men de har jag inte så bra koll på. Överlag kanske svårt att fatta nån av förklaringarna men du kan ju googla på lite videos för att se hur de lirar. Själv kör jag på ett par karakoram free ranger. Jäkligt go känsla utförs men lite småstrul med skruvar som inte sitter 100% (skulle tippa på att det beror på SBS). Har inte testat spark så kan inte uttala mig om hur de jämför men just att karakoram trycker ihop delarna är ju lite av deras USP. Men med allt detta sagt: Min solida bräda är mycket bättre i pisten än splitten och det är nog roligare (om du har möjlighet) att satsa på en split och en solid. Kan inte säga att jag är nåt proffs så om nån annan på forumet inte håller med får de gärna fylla i! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Snowboard
Splitboard i pisten. Hur göra styvast!
Tillbaka
Topp