Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Sportconrad Fuskar Med Montering!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MarkusO" data-source="post: 435683" data-attributes="member: 13390"><p>Jag kan bara ställa mig i ledet av konsumenter som i det närmaste aldrig fått skidor korrekt monterade i någon butik, någonsin. Det enda undantag jag kommer ihåg är det monteringsarbete som Udéns i Göteborg gjorde på ett par late model Gun Lab för ett par år sen. Det blev faktiskt bra. De borrade bara ska sägas, jag skruvade själv. </p><p></p><p>Jag skulle gärna låta butiker montera mina skidor, inget snack om den saken. Dock så har jag en så vidunderligt dålig statistik på monteringar att jag tyvärr ser det som helt omöjligt att lösa det så. Efter många, många (,många) felmonteringar med aptrista reklamationsärenden och ofta sura miner som följd så återstår helt enkelt bara att lösa det på egen hand. Ett fungerande alternativ hade såklart också varit att söka upp en serviceman som man litar på och hålla sig till denne. Tyvärr funkar det inte, då jag köper mina skidor lite här och där (och nej, inte bara från Conrad). Inte många serviceställen gillar att göra jobb på skidor som köpts på andra ställen.</p><p></p><p>För att illustrera kan jag ta det senaste exemplet på problem då jag gjorde ett dyrköpt undantag från min princip att sköta all montering själv. Dessutom handlar just detta om Sport Conrad, och det passar ju bra i den här tråden. Dock kan jag inte säga att jag tycker Sport Conrad är sämre än nån annan. Inte alls. Conrad monterar dåligt, visst, men det gör fanimej de flesta andra också:</p><p></p><p>Januari 2008. Jag var trött och lite sliten efter en lång resa genom Tyskland i bil. Jag svängde förbi Conrad för att klämma lite på grejer och köpa Dukes. Det blev inte bara ett par Duke dock, utan även en massa annat pill. Nytt gaskök, hudar och ett par Snoop Daddy som den gode Conrad slängde med Duken för löjligt lite merkostnad. Nåväl, jag ville inte ha Duken på Snoopen, så jag gick till bilen och rotade fram ett par gamla gula Sally 997 Driver Equipe. Gammal god bindning som jag inte kan ha för många av. "Släng på den istället" sa jag i min enfald till Conrad (fast på rätt språk och med en mer lämplig term än "släng"). Jag kände när jag sa det att det bara kunde bli fel, men som sagt... 100 mil i bil grumlar omdömet. Nåväl. Bindningen monteras relativt raskt och allt verkar sitta där det ska. Iaf så långt som mina hungriga och dimmiga ögon för tillfället kan bedöma. </p><p></p><p>Nästa dag är det en dag med hård gammal snö i Krippenstein - lika bra att testa de nya smalsnoopen. De spårar fint i hård pist, men dras med en underlig känsla. Ena skidans spårkaraktär skiljer sig något från den andra. Jag tycker att vänsterskidan kräver något högre plöstryck för att bibehålla en neutral spårkänsla genom svängen. Förvirrad trimmar jag lite med mitt fickverktyg och får väl till det skapligt. </p><p></p><p>Hemma på kvällen kollar jag igenom skidan för att forska i vad som låg bakom det lätt oklara uppträdandet. Det visar sig då att den ena skidans bindningar sitter ungefär 12-13 mm LÄNGRE BAK än den andras. Ridå. Oåkbart. Fullständigt oåkbart. Det går inte att ta en sväng utan att tänka på det, vare sig det känns eller ej. </p><p></p><p>Jag har fortfarande inte orkat ta tag i reklamationen, och vet inte om jag någonsin kommer att styra upp det. Däremot så blir detta bara en i den ändlösa raden av statistisk överbevisning att bindningsmonterande personal kan generaliseras som en hög med puckon. Förlåt ni glest placerade guldkorn som utgör undantagen, men jag har min uppfattning klar. Sen länge.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MarkusO, post: 435683, member: 13390"] Jag kan bara ställa mig i ledet av konsumenter som i det närmaste aldrig fått skidor korrekt monterade i någon butik, någonsin. Det enda undantag jag kommer ihåg är det monteringsarbete som Udéns i Göteborg gjorde på ett par late model Gun Lab för ett par år sen. Det blev faktiskt bra. De borrade bara ska sägas, jag skruvade själv. Jag skulle gärna låta butiker montera mina skidor, inget snack om den saken. Dock så har jag en så vidunderligt dålig statistik på monteringar att jag tyvärr ser det som helt omöjligt att lösa det så. Efter många, många (,många) felmonteringar med aptrista reklamationsärenden och ofta sura miner som följd så återstår helt enkelt bara att lösa det på egen hand. Ett fungerande alternativ hade såklart också varit att söka upp en serviceman som man litar på och hålla sig till denne. Tyvärr funkar det inte, då jag köper mina skidor lite här och där (och nej, inte bara från Conrad). Inte många serviceställen gillar att göra jobb på skidor som köpts på andra ställen. För att illustrera kan jag ta det senaste exemplet på problem då jag gjorde ett dyrköpt undantag från min princip att sköta all montering själv. Dessutom handlar just detta om Sport Conrad, och det passar ju bra i den här tråden. Dock kan jag inte säga att jag tycker Sport Conrad är sämre än nån annan. Inte alls. Conrad monterar dåligt, visst, men det gör fanimej de flesta andra också: Januari 2008. Jag var trött och lite sliten efter en lång resa genom Tyskland i bil. Jag svängde förbi Conrad för att klämma lite på grejer och köpa Dukes. Det blev inte bara ett par Duke dock, utan även en massa annat pill. Nytt gaskök, hudar och ett par Snoop Daddy som den gode Conrad slängde med Duken för löjligt lite merkostnad. Nåväl, jag ville inte ha Duken på Snoopen, så jag gick till bilen och rotade fram ett par gamla gula Sally 997 Driver Equipe. Gammal god bindning som jag inte kan ha för många av. "Släng på den istället" sa jag i min enfald till Conrad (fast på rätt språk och med en mer lämplig term än "släng"). Jag kände när jag sa det att det bara kunde bli fel, men som sagt... 100 mil i bil grumlar omdömet. Nåväl. Bindningen monteras relativt raskt och allt verkar sitta där det ska. Iaf så långt som mina hungriga och dimmiga ögon för tillfället kan bedöma. Nästa dag är det en dag med hård gammal snö i Krippenstein - lika bra att testa de nya smalsnoopen. De spårar fint i hård pist, men dras med en underlig känsla. Ena skidans spårkaraktär skiljer sig något från den andra. Jag tycker att vänsterskidan kräver något högre plöstryck för att bibehålla en neutral spårkänsla genom svängen. Förvirrad trimmar jag lite med mitt fickverktyg och får väl till det skapligt. Hemma på kvällen kollar jag igenom skidan för att forska i vad som låg bakom det lätt oklara uppträdandet. Det visar sig då att den ena skidans bindningar sitter ungefär 12-13 mm LÄNGRE BAK än den andras. Ridå. Oåkbart. Fullständigt oåkbart. Det går inte att ta en sväng utan att tänka på det, vare sig det känns eller ej. Jag har fortfarande inte orkat ta tag i reklamationen, och vet inte om jag någonsin kommer att styra upp det. Däremot så blir detta bara en i den ändlösa raden av statistisk överbevisning att bindningsmonterande personal kan generaliseras som en hög med puckon. Förlåt ni glest placerade guldkorn som utgör undantagen, men jag har min uppfattning klar. Sen länge. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Sportconrad Fuskar Med Montering!
Tillbaka
Topp