Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Sportconrad Fuskar Med Montering!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MarkusO" data-source="post: 435901" data-attributes="member: 13390"><p>Det är inte riktigt så att jag drar alla över en kam faktiskt. Jag inser och vet att det finns massor av kompetenta och engagerade servicenissar som gör sitt (enkla) jobb bra. Det handlar inte om det heller. Det är bara det att min egna, personliga, statistik visar att det ÄR stor risk att det blir fel vid inlämning till diverse skidbutiker här och där. Jag bedömer, på grund av egna erfarenheter, den risken som för hög. Så enkelt är det bara. Hasse skulle få montera mina skidor, men jag handlar så sällan på Sport4You...</p><p></p><p>När jag tänker tillbaka så minns jag en massa skit helt enkelt. Jag kan dra några exempel om det är så:</p><p></p><p>Kästle XTZ </p><p>köpt och monterade ny på Intersportbutik här i Sverige. Tydlig luft mellan skida och bindning. Skruvarna kraftigt sneda vid okulärbesiktning från sidan (de syns alltså utan problem i luckan mellan skida och bindning…). Klassisk dryg "jag-har-jobbat-med-skidor-i-20-år"-attityd, "det är inget fel på monteringen", osv. Jag skruvar själv av bindningen på plats. Snett och vint, dubbelborrningar för att skapligt få er skruvarna osv. Felaktigheterna accepteras utan vidare. Reklamation av monteringen. Ny skida. </p><p></p><p>Nytt par Kästle XTZ. </p><p>Skickas ner till Sölden, där jag befinner mig. Monteras på lokal Intersportbutik. Montören tar fel skruvar, men missar det och drar naturligtvis på med skruvdragaren ändå. Ingen tvekan där inte. Skruvarna är för långa, med enorma bulor på undersidan som följd. Butiken ser det inte, men jag noterar det direkt när jag får skidorna. Svårt att missa alltså… Bulorna knackas tillbaka och skidan slipas om. Klar olustig känsla, skidorna känns så att säga inte direkt nya längre… Obekvämt. Ett par dagar senare delaminerar skidan i området. Reklamation. Igen… Sura miner för att skidan är såld av annan butik. Bök, strul. </p><p></p><p>K2 AK Maiden. </p><p>Inköpta på nätet, borrad och monterad av leverantören. Skruvar blir lösa efter ett tag och vägrar ta. Klart risk för att slita ur bindningen. Förmodligen dåligt med tätande lim. Jag väljer att själv låta skidan torka, montera om med lite grövre skruvar i de aktuella hålen och ordentligt med tätning. Ingen reklamation. </p><p></p><p>K2 Apache Chief. </p><p>Inköpta på lokal liten skön skidbutik i Davos. Inga konstigheter, bindningen monteras helt enkelt snett. Rejält alltså. Visst "du märker ändå inget när du åker"-snack, men reklamationen accepteras och jag får en ny skida. Sura miner. Monterar den själv. </p><p></p><p>Snoop Daddy</p><p>Köpta och monterade av Conrad. Ena bindningen tydligt längre bak än den andra. Mer än en centimeter, så mycket att det ser fult ut när man ställer skidorna bredvid varann. Inte orkat göra nåt åt saken än. </p><p></p><p></p><p>Visst, det här kanske inte låter så mycket, men komplettera den här listan med mina polares problem och vi snackar ett ständigt återkommande och högst regelbundet jättegissel. </p><p></p><p></p><p></p><p>Sen är det svårt att åka och ha skoj när bulorna skrapar under skidorna på väg ner mot insteget, och sen ännu svårare att riktigt njuta av färden när man tomahawkar ut över kanten på grund av att framdelen på ena skidan slitits loss. </p><p></p><p>Jag känner en viss, om än kanske dragen till sin spets, parallell koppling till fallskärmshoppning. De som sysslar med sånt packar ju skärmen själv, och lämnar inte in den för packning - speciellt skulle dom så att säga inte göra det om de fått den felpackad 10 gånger...</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MarkusO, post: 435901, member: 13390"] Det är inte riktigt så att jag drar alla över en kam faktiskt. Jag inser och vet att det finns massor av kompetenta och engagerade servicenissar som gör sitt (enkla) jobb bra. Det handlar inte om det heller. Det är bara det att min egna, personliga, statistik visar att det ÄR stor risk att det blir fel vid inlämning till diverse skidbutiker här och där. Jag bedömer, på grund av egna erfarenheter, den risken som för hög. Så enkelt är det bara. Hasse skulle få montera mina skidor, men jag handlar så sällan på Sport4You... När jag tänker tillbaka så minns jag en massa skit helt enkelt. Jag kan dra några exempel om det är så: Kästle XTZ köpt och monterade ny på Intersportbutik här i Sverige. Tydlig luft mellan skida och bindning. Skruvarna kraftigt sneda vid okulärbesiktning från sidan (de syns alltså utan problem i luckan mellan skida och bindning…). Klassisk dryg "jag-har-jobbat-med-skidor-i-20-år"-attityd, "det är inget fel på monteringen", osv. Jag skruvar själv av bindningen på plats. Snett och vint, dubbelborrningar för att skapligt få er skruvarna osv. Felaktigheterna accepteras utan vidare. Reklamation av monteringen. Ny skida. Nytt par Kästle XTZ. Skickas ner till Sölden, där jag befinner mig. Monteras på lokal Intersportbutik. Montören tar fel skruvar, men missar det och drar naturligtvis på med skruvdragaren ändå. Ingen tvekan där inte. Skruvarna är för långa, med enorma bulor på undersidan som följd. Butiken ser det inte, men jag noterar det direkt när jag får skidorna. Svårt att missa alltså… Bulorna knackas tillbaka och skidan slipas om. Klar olustig känsla, skidorna känns så att säga inte direkt nya längre… Obekvämt. Ett par dagar senare delaminerar skidan i området. Reklamation. Igen… Sura miner för att skidan är såld av annan butik. Bök, strul. K2 AK Maiden. Inköpta på nätet, borrad och monterad av leverantören. Skruvar blir lösa efter ett tag och vägrar ta. Klart risk för att slita ur bindningen. Förmodligen dåligt med tätande lim. Jag väljer att själv låta skidan torka, montera om med lite grövre skruvar i de aktuella hålen och ordentligt med tätning. Ingen reklamation. K2 Apache Chief. Inköpta på lokal liten skön skidbutik i Davos. Inga konstigheter, bindningen monteras helt enkelt snett. Rejält alltså. Visst "du märker ändå inget när du åker"-snack, men reklamationen accepteras och jag får en ny skida. Sura miner. Monterar den själv. Snoop Daddy Köpta och monterade av Conrad. Ena bindningen tydligt längre bak än den andra. Mer än en centimeter, så mycket att det ser fult ut när man ställer skidorna bredvid varann. Inte orkat göra nåt åt saken än. Visst, det här kanske inte låter så mycket, men komplettera den här listan med mina polares problem och vi snackar ett ständigt återkommande och högst regelbundet jättegissel. Sen är det svårt att åka och ha skoj när bulorna skrapar under skidorna på väg ner mot insteget, och sen ännu svårare att riktigt njuta av färden när man tomahawkar ut över kanten på grund av att framdelen på ena skidan slitits loss. Jag känner en viss, om än kanske dragen till sin spets, parallell koppling till fallskärmshoppning. De som sysslar med sånt packar ju skärmen själv, och lämnar inte in den för packning - speciellt skulle dom så att säga inte göra det om de fått den felpackad 10 gånger... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Sportconrad Fuskar Med Montering!
Tillbaka
Topp