Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Sportconrad Fuskar Med Montering!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 435920" data-attributes="member: 12152"><p>Det är klart att det finns bra butiker, det är ingen tvekan, men hur många skibums har ekonomisk möjlighet att gå in på en sådan och köpa ett par av kommande vinters skidor till fullpris i början av säsongen? Inte många. Istället blir det alternativa lösningar för att få ner priset på de skidor man behöver. Och hur ofta befinner man sig på hemmaplan under en säsong så att man kan anlita samma affär till alla monteringar? Inte ofta. Monterar gör man när man behöver och då får den affär som känns mest seriös som finns i närheten fungera. Förr alltså. Nu borrar jag själv som sagt. </p><p></p><p>Jag tycker att MarkusO:s exempel var lite kul och jag har en lunchrast att fylla, så jag utökar listan med felaktigheter. Det var ett tag sen jag anlitade butiker, så fallen är rätt gamla, men ändå. </p><p></p><p>Salomon MLX. Gamla raklagg och första skidan jag hade råd att köpa ny. Inhandlad och monterad på Intersport i Mora. Åktes utan problem i två vintrar, men delaminerade sedan i tailen. Vid reklamation upptäcktes att ett av hålen var dubbelborrat och helt paj i gängan, förmodligen efter ett misstag av montören. Ingen åtgärd eftersom det var nästan två år efter köp och skidan var kass.</p><p></p><p>Salomon Evolution. Nya skidor som ersättning för MLX ovan. Inlämnad på Intersport Västervik tillsammans med en Tyrolia racebindning. Bindningen var ingen vanlig butiksvariant så jag frågade om de verkligen kunde montera den. "Lilla grabben... Är det nåt vi kan så är det att montera". Hela svadan om 30 års erfarenhet och så vidare. De hade inte riktigt rätt mall och borrade hälften av hålen på frihand utan att fråga först. Tre mm lucka mellan skida och bindning och riktigt sneda skruvar på bakdelen plus sned bindning överlag på skidan. Intensiv diskussion där personalen hävdade att "man med 30 års erfarenhet (ja, det refererades fortfarande till det) kan se att den där bindningen är rätt monterad. Eller rätt och rätt... men du kommer inte märka det när du åker... då är det rätt... osv...". Fick ekonomisk kompensation men behöll skidorna och monterade om själv. Hittills den absolut sämsta montering jag någonsin sett. Helt otroligt kass utfört. </p><p></p><p>Kneissl Ergo. Första timglasen. Borrades korrekt, men montören bröt av infästningen till skidstoppern i ett försök att rätta till en skidstopper som han hade monterat fel, men trodde att det var stoppern som var sned. Löstes sen med att ta en grövre skruv till stoppern. Inga problem egentligen, men en klantig miss. </p><p></p><p>Elan PSX. Köpta på Innsbrucks största sportaffär. Riktigt seriös butik. Lite snett på ena skidan trots att jag kontrollerade monteringen. Inte kris, men jag hade aldrig godkänt det om jag hade gjort det själv. Orsakades förmodligen av en plastplupp som hamnade under mallen. </p><p></p><p>Salomon Equipe Racing SL. Skulle sätta dit en Salomonbindning med Drive+ hos Intersport i Linköping. Montören tog Tyroliaskruvar istället och använde skruvdragare vilket gav rejäla bubblor. Efter justering, tillbakaknackning och en vända i planslip såg det ok ut och skidan fungerade därefter i flera år utan problem. Fick ett presentkort på fem slipar som kompensation. </p><p></p><p>Salomon Equipe 10 3V. Skulle förses med raceplatta för att tynga ner och biffa upp. Jag har för mig att det var på Stadium i Norrköping, men är osäker. Montören missade två gummiunderlägg till plattan som blev kvar i kartongen och skruvarna drogs därmed 2mm för djupt. Återigen bubblor som dock försvann spårlöst när skruvarna togs ut. </p><p></p><p>Salomon X-Scream Series. Intersport, Sölden fick i uppdrag att flytta en Salomon S900-bakdel. Skidorna borrades med 4,6mm:s borr och gängorna gick direkt vid första iskruvningen. Kommer fasen inte ihåg hur det löstes, men jag har för mig att jag bara flyttade bindningen ytterligare en bit. Ingen kompensation, förutom att jag fick pengarna tillbaka för monteringen. </p><p></p><p>Völkl P30 RC. Intersport, Sölden. Ommontering av tådel för att justera bootcenter. Den ena tådelen blev rak, den andra sned av oklar anledning. Ingen åtgärd då skidorna var beggade hyrskidor som i princip var gratis. Trots det en grov miss av montören. </p><p></p><p>Dynastar Arno Adam. Köptes nya på en seriös freeridebutik i Serre Chevalier. Monterades snett pga att mallen var lite för smal och att då gummibacken häktade i sidewallen precis som jag visade med en illustration ovan. Ingen åtgärd eftersom skidan ändå reklamerades till Dynastar efter en vecka då skidan hade för tunna kanter (konstigt att jag inte såg det i affären... ja... ung och dum på den tiden). Vid avmontering upptäcktes att det helt saknades lim i hålen och att skidan efter endast sju åkdagar hade lätta svällskador i träkärnan. </p><p></p><p>Reklamerad Arno Adam. Fick tillbaka ett nytt par Arnos och lämnade in dom på Intersport i Norrköping. Korrekt utfört! För första och hittills enda gången i mitt skidåkarliv hade jag inga kommentarer på monteringen! Lim i hålen, allt iskruvat, inga bulor, rakt! Fanimej nästan så att man blev religiös där för en stund.</p><p></p><p>Völkl Explosiv 3. Nya skidor ur reahyllan på Intersport Angerer i Davos. Rakt och fint, men montören glömde underplattan på häldelen på en ny 997 Equipe, vilket gjorde att skruvarna blev för långa och att bindningens bottenplatta böjde sig. Otroligt nog observerade montören problemet med skruvarna och bytte till kortare. Skidan var åkbar, men häldelen satt väldigt konstigt i en bakåtlutande position eftersom det saknades en plastplatta under. Ingen åtgärd, förutom att jag letade upp plattorna, rätade bindningen och skruvade i rätt skruvar på egen hand. Gjorde på den här skidan mitt hittills enda grova misstag själv då jag borrade för tådelen bak. Pluggades och påverkade sen inte monteringen.</p><p></p><p>Salomon AK Rocket 190cm. Intersport Ischgl. Oklar anledning till bubblor i belaget. Förmodligen borrades det för grunt, eller också rensades inte hålen ordentligt. Skidorna var risiga redan då och jag accepterade att butiken knackade tillbaka bulorna och slipade skidan. Skidan delaminerade sedan vid det bakre skruvparet, men det är oklart om det berodde på bubblorna. </p><p></p><p>Salomon AK Rocket Pilot Pro Hexagon. Lämnades in för reparation av sidewallsmäll på en stor affär i Verbier. Ena tådelen skruvades av för att komma åt bättre. Vid återmontering tog montören en vanlig skruv istället för dom 3mm specialkortade skruvar som skulle användas för pilotplattan. Resultatet blev ett rejält hål i topsheeten under plattan. Lagades med epoxy och orsakade inga problem. Skidan gick sedan av och ersattes via hemförsäkringen. </p><p></p><p>Salomon AK Rocket Pilot. Köptes nya på Team Sportia i Norrköping. Ena häldelen monterades i fel uppsättning förborrade hål på pilotplattan. Spelade inte någon som helst roll och jag fixade det på fem minuter själv och kontaktade inte ens butiken om det. Men ändå en ej korrekt utförd montering. </p><p></p><p>Salomon AK Rocket LAB Par 1</p><p>Köptes nya och borrades på Cham3S i Chamonix. Aningen snett borrat, men inom en acceptabel gräns ändå. Runt 1,5mm snett. Ingen åtgärd. Två av hålen var inte helt borrade utan bara till hälften, vilket ledde till skruven inte först tog vid montering. Löstes enkelt genom att borra djupare för hand. Paret delaminerade efter 15 åkdagar och reklamerades till Salomon. </p><p></p><p>Salomon AK Rocket LAB Par 2</p><p>Nya skidor. Lämnades till en stor sportaffär i Val Thorens med magont över risken att det skulle bli fel. Jag frågade noggrant om de hade rätt mall och om jag kunde få vara med vid monteringen för kontroll. På irriterad fransk-engelska förklarades det att dom monterade hundra par skidor i veckan och att det alltid blir rätt. "Weee knåw thiss" och vi släpper inte in någon i verkstaden. Sanningen att snacka är en sak, borra är en annan bevisades återigen och skidorna var rejält snedborrade. Orkade inte böka utan körde veckan ut på skidorna. De delaminerade lagom sista dagen och skickades återigen in för reklamation. Ingen åtgärd rörande monteringen.</p><p></p><p>Salomon AK Rocket LAB Par 3</p><p>Nya skidor. Inlämning till Madrisa Sport i Davos. Seriös butik för övrigt. Jag sa att jag hade fått två par likadana skidor snedmonterade och att jag absolut måste vara med när det borras. Personalen skrockade över dom puckade fransmännen och sa att här gör vi minsanna aldrig fel. "All we do is skiing". Jag litade inte på det utan gav på svajig tyska order om att bara lätt "körnslagsmarkera" hålen för att sen kontrollmäta och därefter borra. Det gick tydligen inte fram och innan jag ens hade förstått vart killen tog vägen i verkstaden så hade det borrats åtta sneda hål i vardera skida. Ca 2mm snett var det fram och jag orkade inte styra eftersom det var tredje paret. Tänkte att det kunde vara kul att testa lite lätt duck och tog skidorna som dom var. Monterade sedan om själv för att flytta monteringspunkten bakåt och satte då bindningarna rakt och i mitten. Laggen höll sen över en månad innan dom delaminerade kraftigt under foten. Återigen reklamation och nya skidor från Salomon. </p><p></p><p>Salomon AK Rocket LAB Par 4-Par 7. Började efter ovanstående fadäser att montera allt själv och hade inga problem mer med dom fyra paren och inte heller därefter.</p><p></p><p>Sen vet jag att det är betydligt fler exempel både för egen del och bland kompisar på felmontering. Några korrekta har jag däremot inte att bjuda på...</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 435920, member: 12152"] Det är klart att det finns bra butiker, det är ingen tvekan, men hur många skibums har ekonomisk möjlighet att gå in på en sådan och köpa ett par av kommande vinters skidor till fullpris i början av säsongen? Inte många. Istället blir det alternativa lösningar för att få ner priset på de skidor man behöver. Och hur ofta befinner man sig på hemmaplan under en säsong så att man kan anlita samma affär till alla monteringar? Inte ofta. Monterar gör man när man behöver och då får den affär som känns mest seriös som finns i närheten fungera. Förr alltså. Nu borrar jag själv som sagt. Jag tycker att MarkusO:s exempel var lite kul och jag har en lunchrast att fylla, så jag utökar listan med felaktigheter. Det var ett tag sen jag anlitade butiker, så fallen är rätt gamla, men ändå. Salomon MLX. Gamla raklagg och första skidan jag hade råd att köpa ny. Inhandlad och monterad på Intersport i Mora. Åktes utan problem i två vintrar, men delaminerade sedan i tailen. Vid reklamation upptäcktes att ett av hålen var dubbelborrat och helt paj i gängan, förmodligen efter ett misstag av montören. Ingen åtgärd eftersom det var nästan två år efter köp och skidan var kass. Salomon Evolution. Nya skidor som ersättning för MLX ovan. Inlämnad på Intersport Västervik tillsammans med en Tyrolia racebindning. Bindningen var ingen vanlig butiksvariant så jag frågade om de verkligen kunde montera den. "Lilla grabben... Är det nåt vi kan så är det att montera". Hela svadan om 30 års erfarenhet och så vidare. De hade inte riktigt rätt mall och borrade hälften av hålen på frihand utan att fråga först. Tre mm lucka mellan skida och bindning och riktigt sneda skruvar på bakdelen plus sned bindning överlag på skidan. Intensiv diskussion där personalen hävdade att "man med 30 års erfarenhet (ja, det refererades fortfarande till det) kan se att den där bindningen är rätt monterad. Eller rätt och rätt... men du kommer inte märka det när du åker... då är det rätt... osv...". Fick ekonomisk kompensation men behöll skidorna och monterade om själv. Hittills den absolut sämsta montering jag någonsin sett. Helt otroligt kass utfört. Kneissl Ergo. Första timglasen. Borrades korrekt, men montören bröt av infästningen till skidstoppern i ett försök att rätta till en skidstopper som han hade monterat fel, men trodde att det var stoppern som var sned. Löstes sen med att ta en grövre skruv till stoppern. Inga problem egentligen, men en klantig miss. Elan PSX. Köpta på Innsbrucks största sportaffär. Riktigt seriös butik. Lite snett på ena skidan trots att jag kontrollerade monteringen. Inte kris, men jag hade aldrig godkänt det om jag hade gjort det själv. Orsakades förmodligen av en plastplupp som hamnade under mallen. Salomon Equipe Racing SL. Skulle sätta dit en Salomonbindning med Drive+ hos Intersport i Linköping. Montören tog Tyroliaskruvar istället och använde skruvdragare vilket gav rejäla bubblor. Efter justering, tillbakaknackning och en vända i planslip såg det ok ut och skidan fungerade därefter i flera år utan problem. Fick ett presentkort på fem slipar som kompensation. Salomon Equipe 10 3V. Skulle förses med raceplatta för att tynga ner och biffa upp. Jag har för mig att det var på Stadium i Norrköping, men är osäker. Montören missade två gummiunderlägg till plattan som blev kvar i kartongen och skruvarna drogs därmed 2mm för djupt. Återigen bubblor som dock försvann spårlöst när skruvarna togs ut. Salomon X-Scream Series. Intersport, Sölden fick i uppdrag att flytta en Salomon S900-bakdel. Skidorna borrades med 4,6mm:s borr och gängorna gick direkt vid första iskruvningen. Kommer fasen inte ihåg hur det löstes, men jag har för mig att jag bara flyttade bindningen ytterligare en bit. Ingen kompensation, förutom att jag fick pengarna tillbaka för monteringen. Völkl P30 RC. Intersport, Sölden. Ommontering av tådel för att justera bootcenter. Den ena tådelen blev rak, den andra sned av oklar anledning. Ingen åtgärd då skidorna var beggade hyrskidor som i princip var gratis. Trots det en grov miss av montören. Dynastar Arno Adam. Köptes nya på en seriös freeridebutik i Serre Chevalier. Monterades snett pga att mallen var lite för smal och att då gummibacken häktade i sidewallen precis som jag visade med en illustration ovan. Ingen åtgärd eftersom skidan ändå reklamerades till Dynastar efter en vecka då skidan hade för tunna kanter (konstigt att jag inte såg det i affären... ja... ung och dum på den tiden). Vid avmontering upptäcktes att det helt saknades lim i hålen och att skidan efter endast sju åkdagar hade lätta svällskador i träkärnan. Reklamerad Arno Adam. Fick tillbaka ett nytt par Arnos och lämnade in dom på Intersport i Norrköping. Korrekt utfört! För första och hittills enda gången i mitt skidåkarliv hade jag inga kommentarer på monteringen! Lim i hålen, allt iskruvat, inga bulor, rakt! Fanimej nästan så att man blev religiös där för en stund. Völkl Explosiv 3. Nya skidor ur reahyllan på Intersport Angerer i Davos. Rakt och fint, men montören glömde underplattan på häldelen på en ny 997 Equipe, vilket gjorde att skruvarna blev för långa och att bindningens bottenplatta böjde sig. Otroligt nog observerade montören problemet med skruvarna och bytte till kortare. Skidan var åkbar, men häldelen satt väldigt konstigt i en bakåtlutande position eftersom det saknades en plastplatta under. Ingen åtgärd, förutom att jag letade upp plattorna, rätade bindningen och skruvade i rätt skruvar på egen hand. Gjorde på den här skidan mitt hittills enda grova misstag själv då jag borrade för tådelen bak. Pluggades och påverkade sen inte monteringen. Salomon AK Rocket 190cm. Intersport Ischgl. Oklar anledning till bubblor i belaget. Förmodligen borrades det för grunt, eller också rensades inte hålen ordentligt. Skidorna var risiga redan då och jag accepterade att butiken knackade tillbaka bulorna och slipade skidan. Skidan delaminerade sedan vid det bakre skruvparet, men det är oklart om det berodde på bubblorna. Salomon AK Rocket Pilot Pro Hexagon. Lämnades in för reparation av sidewallsmäll på en stor affär i Verbier. Ena tådelen skruvades av för att komma åt bättre. Vid återmontering tog montören en vanlig skruv istället för dom 3mm specialkortade skruvar som skulle användas för pilotplattan. Resultatet blev ett rejält hål i topsheeten under plattan. Lagades med epoxy och orsakade inga problem. Skidan gick sedan av och ersattes via hemförsäkringen. Salomon AK Rocket Pilot. Köptes nya på Team Sportia i Norrköping. Ena häldelen monterades i fel uppsättning förborrade hål på pilotplattan. Spelade inte någon som helst roll och jag fixade det på fem minuter själv och kontaktade inte ens butiken om det. Men ändå en ej korrekt utförd montering. Salomon AK Rocket LAB Par 1 Köptes nya och borrades på Cham3S i Chamonix. Aningen snett borrat, men inom en acceptabel gräns ändå. Runt 1,5mm snett. Ingen åtgärd. Två av hålen var inte helt borrade utan bara till hälften, vilket ledde till skruven inte först tog vid montering. Löstes enkelt genom att borra djupare för hand. Paret delaminerade efter 15 åkdagar och reklamerades till Salomon. Salomon AK Rocket LAB Par 2 Nya skidor. Lämnades till en stor sportaffär i Val Thorens med magont över risken att det skulle bli fel. Jag frågade noggrant om de hade rätt mall och om jag kunde få vara med vid monteringen för kontroll. På irriterad fransk-engelska förklarades det att dom monterade hundra par skidor i veckan och att det alltid blir rätt. "Weee knåw thiss" och vi släpper inte in någon i verkstaden. Sanningen att snacka är en sak, borra är en annan bevisades återigen och skidorna var rejält snedborrade. Orkade inte böka utan körde veckan ut på skidorna. De delaminerade lagom sista dagen och skickades återigen in för reklamation. Ingen åtgärd rörande monteringen. Salomon AK Rocket LAB Par 3 Nya skidor. Inlämning till Madrisa Sport i Davos. Seriös butik för övrigt. Jag sa att jag hade fått två par likadana skidor snedmonterade och att jag absolut måste vara med när det borras. Personalen skrockade över dom puckade fransmännen och sa att här gör vi minsanna aldrig fel. "All we do is skiing". Jag litade inte på det utan gav på svajig tyska order om att bara lätt "körnslagsmarkera" hålen för att sen kontrollmäta och därefter borra. Det gick tydligen inte fram och innan jag ens hade förstått vart killen tog vägen i verkstaden så hade det borrats åtta sneda hål i vardera skida. Ca 2mm snett var det fram och jag orkade inte styra eftersom det var tredje paret. Tänkte att det kunde vara kul att testa lite lätt duck och tog skidorna som dom var. Monterade sedan om själv för att flytta monteringspunkten bakåt och satte då bindningarna rakt och i mitten. Laggen höll sen över en månad innan dom delaminerade kraftigt under foten. Återigen reklamation och nya skidor från Salomon. Salomon AK Rocket LAB Par 4-Par 7. Började efter ovanstående fadäser att montera allt själv och hade inga problem mer med dom fyra paren och inte heller därefter. Sen vet jag att det är betydligt fler exempel både för egen del och bland kompisar på felmontering. Några korrekta har jag däremot inte att bjuda på... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Sportconrad Fuskar Med Montering!
Tillbaka
Topp