Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Sportconradmänniskor i ett nötskal
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="RandoScando" data-source="post: 942435" data-attributes="member: 80520"><p>Intressant tråd! Ska vi se om vi kan få igång lite vettig diskussion?</p><p></p><p>Jag själv har köpt från sport-conrad (och kommer förmodligen handla där igen), så jag är väl i någon mån en "sportconrad-människa". Dock kan jag inte känna igen mig nötskalet du beskriver... Min åsikt är ungefär som följer.</p><p></p><p>I dagsläget med internet, goda möjligheter till billig och snabb transport av varor över hela världen och EU som internt inte tillåter tullkostnader etc. är det inte konstigt att den svenska handeln får sig en smäll. Min personliga åsikt är dock att om man går till en butik, provar ett par pjäxor och hittar ett par som passar så är det direkt omoraltiskt och även en form av stöld att köpa pjäxorna någon annan stans. Detta eftersom du faktiskt utnyttjar butikens service som denna butik, de facto, kan erbjuda eftersom de tar ut ett högre pris än vad vissa internetbutiker gör, och om du köper pjäxorna någon annan stans leder det i förlängningen till att personen som tog sig tid att hjälpa dig hitta dina pjäxor blir av med jobbet. I någon mån gäller även detsamma om du drar på skidtestarhelger, då du utnyttjar service som erbjuds av den svenska agenturen (och om du köper skidor från tyskland får den svenska agenturen inte ett fisöre).</p><p></p><p>Dock måste jag säga att i och med den hjälp du kan få på diskussionsforum etc. i dagsläget är det inte konstigt att svenska butiker får sälja färre skidor och den typen av produkter än förr. Servicen som butiken kan erbjuda är ju nämligen mer eller mindre exakt densamma som servicen som forumet erbjuder helt gratis! Det är ju långt from alla som faktiskt har möjlighet att dra på skidtestarehelger av olika anledningar och som därmed måste köpa "grisen i säcken" oavsett om det är med tips från ett forum eller från en säljare. Dessutom är det inte ovanligt att ett diskussionsforum innehåller betydligt mycket mer kunskap än vad de två kunniga säljarna i den genomsnittliga skidbutiken gör och på ett forum slipper man i mångt och mycket oroa sig för att någon bara försöker sälja på dig en skida. Det skidbutiken kan erbjuda bättre än forumet är väl möjligen att man kan handflexa skidan och få klämma och titta på den IRL, men hur mycket spelar det roll egentligen? Till forumens nackdel kan ju också sägas att man kan råka ut för "dåliga" tips, men med lite egen kunskap går det ju lätt att sålla ut dessa tips. Som tidigare nämnts i tråden är det ju inte omöjligt att få dåliga tips även i butik heller...</p><p></p><p>Vad gäller service får såklart varje butik göra som de vill. Vill man inte ta emot produkter på service som är köpta nånstans än i den egna butiken är det ju upp till butiken, men personligen tror jag det är urbota asdumt ur ett säljperspektiv. Det kommer förmodligen bara leda till dåligt rykte och att man förlorar massor med potentiella "helkunder". Ett vanligt koncept är ju att man som "helkund" får rabatterade priser och kanske förtur i kön och sådär, vilket jag tycker är ett mycket bra koncept. I många fall har ju butiken möjlighet att i slutändan erbjuda betydligt billigare priser på vissa produkter, till exempel pjäxor eller ABS-ryggsäckar, om man ger gratis tryckning efter köp/gratis påfyllning av patroner och liknande. Själv kan jag ju säga att mina pjäxor hade blivit betydligt dyrare att köpa från sport-conrad än från den svenska butik jag köpte dem i, just för att jag fick gratis tryckningar.</p><p></p><p>En svensk butik kan ju dessutom erbjuda mycket annan service som inte en internetbutik kan erbjuda, jag har ju svårt att se en internetbutik formgjuta en innersko eller en sula, något jag tror den svenska butiken kommer få ta vara på mer och mer i framtiden.</p><p></p><p>Kort och gott. Ja, absolut att det är drygt och omoraltiskt av personer att pröva grejer i en svensk butik/av en svensk agentur och sedan köpa från en tysk internetbutik, men jag tror inte det är så väldigt många personer som gör på detta sätt. Vad gäller personer som köper från conrad utan att ha nyttjat den "svenska servicen", kom över det. Precis som för skivindustrin är den rätta vägen att gå inte att sitta och sura i ett hörn, försöka driva igenom lagändringar och klaga på att folk är omoraliska, anpassa er istället! Det är inte omöjligt att göra en svensk butik som är bättre än en tysk internetbutik, förmodligen inte ens svårt. Det finns ju redan många erbjudanden som utan tvekan slår priserna från en tysk internetbutik på näsan riktigt rejält och det lär finnas många fler som är outnyttjade.</p><p></p><p>EDIT: Jag kan tillägga att jag själv sitter i sitsen med dålig ekonomi, så marginalerna från S-C innebär just om det blir en skidresa eller inte att faktiskt använda skidorna jag köper därifrån till. Dock finns det en butik som har gett mig bra service och ett schysst bemötande, helt oavsett var jag har köpt grejer och sådär. De ställer alltid upp och svarar på frågor och så vidare och när jag har tagit min examen, fått ett jobb och lite stabilare ekonomi vet jag ju vilken skidbutik jag kommer ha som val. Dessutom har mina föräldrar, efter att ha fått tips om vilken sjudundrans service denna butiken ger, köpt både skidor, pjäxor och kläder där. Så ja, jag tror det lönar sig att bemöta alla kunder bra, även om man kanske inte ser ett direkt resultat.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="RandoScando, post: 942435, member: 80520"] Intressant tråd! Ska vi se om vi kan få igång lite vettig diskussion? Jag själv har köpt från sport-conrad (och kommer förmodligen handla där igen), så jag är väl i någon mån en "sportconrad-människa". Dock kan jag inte känna igen mig nötskalet du beskriver... Min åsikt är ungefär som följer. I dagsläget med internet, goda möjligheter till billig och snabb transport av varor över hela världen och EU som internt inte tillåter tullkostnader etc. är det inte konstigt att den svenska handeln får sig en smäll. Min personliga åsikt är dock att om man går till en butik, provar ett par pjäxor och hittar ett par som passar så är det direkt omoraltiskt och även en form av stöld att köpa pjäxorna någon annan stans. Detta eftersom du faktiskt utnyttjar butikens service som denna butik, de facto, kan erbjuda eftersom de tar ut ett högre pris än vad vissa internetbutiker gör, och om du köper pjäxorna någon annan stans leder det i förlängningen till att personen som tog sig tid att hjälpa dig hitta dina pjäxor blir av med jobbet. I någon mån gäller även detsamma om du drar på skidtestarhelger, då du utnyttjar service som erbjuds av den svenska agenturen (och om du köper skidor från tyskland får den svenska agenturen inte ett fisöre). Dock måste jag säga att i och med den hjälp du kan få på diskussionsforum etc. i dagsläget är det inte konstigt att svenska butiker får sälja färre skidor och den typen av produkter än förr. Servicen som butiken kan erbjuda är ju nämligen mer eller mindre exakt densamma som servicen som forumet erbjuder helt gratis! Det är ju långt from alla som faktiskt har möjlighet att dra på skidtestarehelger av olika anledningar och som därmed måste köpa "grisen i säcken" oavsett om det är med tips från ett forum eller från en säljare. Dessutom är det inte ovanligt att ett diskussionsforum innehåller betydligt mycket mer kunskap än vad de två kunniga säljarna i den genomsnittliga skidbutiken gör och på ett forum slipper man i mångt och mycket oroa sig för att någon bara försöker sälja på dig en skida. Det skidbutiken kan erbjuda bättre än forumet är väl möjligen att man kan handflexa skidan och få klämma och titta på den IRL, men hur mycket spelar det roll egentligen? Till forumens nackdel kan ju också sägas att man kan råka ut för "dåliga" tips, men med lite egen kunskap går det ju lätt att sålla ut dessa tips. Som tidigare nämnts i tråden är det ju inte omöjligt att få dåliga tips även i butik heller... Vad gäller service får såklart varje butik göra som de vill. Vill man inte ta emot produkter på service som är köpta nånstans än i den egna butiken är det ju upp till butiken, men personligen tror jag det är urbota asdumt ur ett säljperspektiv. Det kommer förmodligen bara leda till dåligt rykte och att man förlorar massor med potentiella "helkunder". Ett vanligt koncept är ju att man som "helkund" får rabatterade priser och kanske förtur i kön och sådär, vilket jag tycker är ett mycket bra koncept. I många fall har ju butiken möjlighet att i slutändan erbjuda betydligt billigare priser på vissa produkter, till exempel pjäxor eller ABS-ryggsäckar, om man ger gratis tryckning efter köp/gratis påfyllning av patroner och liknande. Själv kan jag ju säga att mina pjäxor hade blivit betydligt dyrare att köpa från sport-conrad än från den svenska butik jag köpte dem i, just för att jag fick gratis tryckningar. En svensk butik kan ju dessutom erbjuda mycket annan service som inte en internetbutik kan erbjuda, jag har ju svårt att se en internetbutik formgjuta en innersko eller en sula, något jag tror den svenska butiken kommer få ta vara på mer och mer i framtiden. Kort och gott. Ja, absolut att det är drygt och omoraltiskt av personer att pröva grejer i en svensk butik/av en svensk agentur och sedan köpa från en tysk internetbutik, men jag tror inte det är så väldigt många personer som gör på detta sätt. Vad gäller personer som köper från conrad utan att ha nyttjat den "svenska servicen", kom över det. Precis som för skivindustrin är den rätta vägen att gå inte att sitta och sura i ett hörn, försöka driva igenom lagändringar och klaga på att folk är omoraliska, anpassa er istället! Det är inte omöjligt att göra en svensk butik som är bättre än en tysk internetbutik, förmodligen inte ens svårt. Det finns ju redan många erbjudanden som utan tvekan slår priserna från en tysk internetbutik på näsan riktigt rejält och det lär finnas många fler som är outnyttjade. EDIT: Jag kan tillägga att jag själv sitter i sitsen med dålig ekonomi, så marginalerna från S-C innebär just om det blir en skidresa eller inte att faktiskt använda skidorna jag köper därifrån till. Dock finns det en butik som har gett mig bra service och ett schysst bemötande, helt oavsett var jag har köpt grejer och sådär. De ställer alltid upp och svarar på frågor och så vidare och när jag har tagit min examen, fått ett jobb och lite stabilare ekonomi vet jag ju vilken skidbutik jag kommer ha som val. Dessutom har mina föräldrar, efter att ha fått tips om vilken sjudundrans service denna butiken ger, köpt både skidor, pjäxor och kläder där. Så ja, jag tror det lönar sig att bemöta alla kunder bra, även om man kanske inte ser ett direkt resultat. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Sportconradmänniskor i ett nötskal
Tillbaka
Topp