Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Sportconradmänniskor i ett nötskal
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="la_grave" data-source="post: 943092" data-attributes="member: 29415"><p>Klart det spelar roll vilken skida man har men om du vill ha en puckelskida/lössnöskida/osv kan du köpa vilken puckelskida/lössnöskida/osv som helst och sedan anpassa din åkning till den. Köp en skida i rätt kategori - men det är enkelt och inte något man behöver testa - och lägg sedan tiden på att lära dig denna skidas starka och svaga sidor snarare än att prova före köp. </p><p></p><p>När jag var en sämre åkare höll jag också på och testade skidor men det gav ju inget. Åk bättre så blir alla skidor bra. Jag bytte skidor med en flickvän för något år sedan, hon fick mina Hellbent och jag körde hennes allroundpistskidor fem år gamla och 168 långa med bindningar ställda på 6 eller något (just detta var lite läskigt). Jag åkte ändå ifrån alla runtomkring, och skidorna fungerade utmärkt (även om jag var lite rädd att de skulle släppa varje gång jag körde på något ojämnt, hade liksom ingen koll på vad 6 betydde i praktiken).</p><p></p><p>Jämför med bilar: behöver du en tvåsitsig cab duger de allra flesta som säljs (sedan kan man filtrera bort med avseende på pris - inte lika relevant för skidor. Resten är rent emotionella faktorer). Alla har sina för- och nackdelar men man anpassar sig och plötsligt kan en nackdel bli en fördel (tex att den är just tvåsitsig - alla borde ha en tvåsitsig bil: man slipper billösa vänners tjat om att man ska köra till festen på midsommar eftersom det ändå inte finns plats).</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="la_grave, post: 943092, member: 29415"] Klart det spelar roll vilken skida man har men om du vill ha en puckelskida/lössnöskida/osv kan du köpa vilken puckelskida/lössnöskida/osv som helst och sedan anpassa din åkning till den. Köp en skida i rätt kategori - men det är enkelt och inte något man behöver testa - och lägg sedan tiden på att lära dig denna skidas starka och svaga sidor snarare än att prova före köp. När jag var en sämre åkare höll jag också på och testade skidor men det gav ju inget. Åk bättre så blir alla skidor bra. Jag bytte skidor med en flickvän för något år sedan, hon fick mina Hellbent och jag körde hennes allroundpistskidor fem år gamla och 168 långa med bindningar ställda på 6 eller något (just detta var lite läskigt). Jag åkte ändå ifrån alla runtomkring, och skidorna fungerade utmärkt (även om jag var lite rädd att de skulle släppa varje gång jag körde på något ojämnt, hade liksom ingen koll på vad 6 betydde i praktiken). Jämför med bilar: behöver du en tvåsitsig cab duger de allra flesta som säljs (sedan kan man filtrera bort med avseende på pris - inte lika relevant för skidor. Resten är rent emotionella faktorer). Alla har sina för- och nackdelar men man anpassar sig och plötsligt kan en nackdel bli en fördel (tex att den är just tvåsitsig - alla borde ha en tvåsitsig bil: man slipper billösa vänners tjat om att man ska köra till festen på midsommar eftersom det ändå inte finns plats). [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Sportconradmänniskor i ett nötskal
Tillbaka
Topp