Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Sportconradmänniskor i ett nötskal
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="FF" data-source="post: 943126" data-attributes="member: 40931"><p>Bra tråd, jag har lärt mig mycket. Bland annat att la_grave är en expert skier som åker aggressivt. Men visst finns det en poäng att man när man är duktig bör man veta ungefär vad det är man vill ha, sen är det bara att köpa och köra. Som McConkey sa just grip it and rip it.</p><p></p><p>Men de 80% som köper saker och som är mer eller mindre clueless behöver trots allt hjälp och råd. Vart vänder sig då dessa människor? Tyvärr hamnar nog många av de som verkligen behöver hjälpen hos intersport om vi pratar om marknaden i sverige, där köper de ett par skidor och ett par för stora pjäxor som de måste kasta efter 20 åkdagar. När man har dålig koll är det svårt att veta vart man skall vända sig. Nu har jag dock rätt dålig koll på marknaden i sverige, men i chamonix så är det två kategorier av butiker som får mest business. Dels är det den jättestora sportbutiken med normalbra priser på allt och ett enormt utbud, som tjänar på stor volym och att de helt enkelt har allt. Behöver jag något så vet jag att jag kan gå dit och köpa det. </p><p></p><p>Sedan finns det också små butiker med spetskompetens och smart marknadsföring. Som ett exempel är det på modet (med rätta) att lägga ner mycket pengar och energi på att få ett par riktigt riktigt bra pjäxor. Varför? jo därför att det är värt det, oavsett om du åker en vecka per år eller är die hard skibum. Dessutom händer det otroligt mycket på (tur)pjäxmarknaden och folk blir benägna att uppgradera. Och eftersom man köper pjäxor ganska sällan är man beredd att slanta upp en ganska styv peng för kompetensen och produkten för att det ska bli så bra som möjligt. Jag vet butiker som är fullkomligt bombade med folk som ska köpa pjäxor för 700+€. Som sagt har dessa mindre butiker lyckats marknadsföra sig smart. </p><p></p><p>Sen finns det en massa mittemellan-butiker också som inte riktigt nischat sig. Här brukar det inte vara lika fullt med folk när man tittar in.</p><p></p><p>OBS att detta är mina observationer och jag har ingen insikt i verksamheterna - vilka butiker som i slutändan gör mest resultat vet jag inte.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="FF, post: 943126, member: 40931"] Bra tråd, jag har lärt mig mycket. Bland annat att la_grave är en expert skier som åker aggressivt. Men visst finns det en poäng att man när man är duktig bör man veta ungefär vad det är man vill ha, sen är det bara att köpa och köra. Som McConkey sa just grip it and rip it. Men de 80% som köper saker och som är mer eller mindre clueless behöver trots allt hjälp och råd. Vart vänder sig då dessa människor? Tyvärr hamnar nog många av de som verkligen behöver hjälpen hos intersport om vi pratar om marknaden i sverige, där köper de ett par skidor och ett par för stora pjäxor som de måste kasta efter 20 åkdagar. När man har dålig koll är det svårt att veta vart man skall vända sig. Nu har jag dock rätt dålig koll på marknaden i sverige, men i chamonix så är det två kategorier av butiker som får mest business. Dels är det den jättestora sportbutiken med normalbra priser på allt och ett enormt utbud, som tjänar på stor volym och att de helt enkelt har allt. Behöver jag något så vet jag att jag kan gå dit och köpa det. Sedan finns det också små butiker med spetskompetens och smart marknadsföring. Som ett exempel är det på modet (med rätta) att lägga ner mycket pengar och energi på att få ett par riktigt riktigt bra pjäxor. Varför? jo därför att det är värt det, oavsett om du åker en vecka per år eller är die hard skibum. Dessutom händer det otroligt mycket på (tur)pjäxmarknaden och folk blir benägna att uppgradera. Och eftersom man köper pjäxor ganska sällan är man beredd att slanta upp en ganska styv peng för kompetensen och produkten för att det ska bli så bra som möjligt. Jag vet butiker som är fullkomligt bombade med folk som ska köpa pjäxor för 700+€. Som sagt har dessa mindre butiker lyckats marknadsföra sig smart. Sen finns det en massa mittemellan-butiker också som inte riktigt nischat sig. Här brukar det inte vara lika fullt med folk när man tittar in. OBS att detta är mina observationer och jag har ingen insikt i verksamheterna - vilka butiker som i slutändan gör mest resultat vet jag inte. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Sportconradmänniskor i ett nötskal
Tillbaka
Topp