Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
St Anton Skilehrer!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Rthq" data-source="post: 907366" data-attributes="member: 53035"><p>Servus,</p><p></p><p>jag gjorde teil1 i St Anton 2009 men hade kört två säsonger där tidigare varav en jobbandes som skidlärare utan utbildningen. Angående kursens rykte och hur bra den är är svårt för mig att säga då jag inte har någon annan utbildning att jämföra med, dock är det absolut den utbildningen som gäller om du vill jobba i St Anton. Generellt brukar de vara ganska tveksamma till folk som gått någon annan utbildning än deras egen.</p><p></p><p>Kursen är 10 dagar och på alla sätt extremt enkel. Jag hade någon i min grupp som knappt stått på skidor förut men ändå klarade kursen utan problem. Angående tyskan så är det inget större hinder för att klara kursen, dock ligger du bättre till för att få jobb i St Anton om du klarar lite basic-tyska. Undervisningen sker på tyska och det teoretiska provet är också det på tyska men provet är på den nivån att om du frågar läraren om hjälp så hjälper han dig. </p><p></p><p>Dock, vill du sen jobba helsäsong (inte bara peak-season) i St Anton så kan det vara värt att damma av skoltyskan lite lätt innan du åker ner då de enda som inte fick jobb heltid mitt år var en grupp engelsmän vilka inte pratade tyska överhuvudtaget. Dock fick de som ville av dem jobba på någon annan skidort när det fanns mindre att göra i St Anton så det löste sig ändå.</p><p></p><p>Sen vill jag bara påpeka att skidlärarjobbet inte är rätt arbete om du vill få ut så mycket som möjligt av din egen skidåkning under säsongen. Generellt måste du jobba 6 dagar i veckan, du hinner plocka 1-2 åk på morgonen och sen har du möjlighet att ta en timmas åkning efter jobbet, ingen tid för några längre turer alltså. Dock måste jag slänga in att jag tycker att jobbet är helt sanslöst kul och att jag har svårt att se många andra jobb i St Anton man kan nå som förstaårssäsongare som är lika roliga.</p><p></p><p>För transport finns lite olika alternativ (de flesta står det rätt mycket om på forumet), löser du bil (via bilkollektivet på fr exempelvis) är det klart skönast enligt mig. Tåget via köpenhamn är också rätt gött om du lyckas lösa en billig biljett (sök på forumet) och annars har du ju alltid flyg ner till innsbruck, zurich eller ev munchen även om det kan bli problem med vikter på flyget.</p><p></p><p>Lycka till & släng iväg fler frågor om det är något du undrar över!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Rthq, post: 907366, member: 53035"] Servus, jag gjorde teil1 i St Anton 2009 men hade kört två säsonger där tidigare varav en jobbandes som skidlärare utan utbildningen. Angående kursens rykte och hur bra den är är svårt för mig att säga då jag inte har någon annan utbildning att jämföra med, dock är det absolut den utbildningen som gäller om du vill jobba i St Anton. Generellt brukar de vara ganska tveksamma till folk som gått någon annan utbildning än deras egen. Kursen är 10 dagar och på alla sätt extremt enkel. Jag hade någon i min grupp som knappt stått på skidor förut men ändå klarade kursen utan problem. Angående tyskan så är det inget större hinder för att klara kursen, dock ligger du bättre till för att få jobb i St Anton om du klarar lite basic-tyska. Undervisningen sker på tyska och det teoretiska provet är också det på tyska men provet är på den nivån att om du frågar läraren om hjälp så hjälper han dig. Dock, vill du sen jobba helsäsong (inte bara peak-season) i St Anton så kan det vara värt att damma av skoltyskan lite lätt innan du åker ner då de enda som inte fick jobb heltid mitt år var en grupp engelsmän vilka inte pratade tyska överhuvudtaget. Dock fick de som ville av dem jobba på någon annan skidort när det fanns mindre att göra i St Anton så det löste sig ändå. Sen vill jag bara påpeka att skidlärarjobbet inte är rätt arbete om du vill få ut så mycket som möjligt av din egen skidåkning under säsongen. Generellt måste du jobba 6 dagar i veckan, du hinner plocka 1-2 åk på morgonen och sen har du möjlighet att ta en timmas åkning efter jobbet, ingen tid för några längre turer alltså. Dock måste jag slänga in att jag tycker att jobbet är helt sanslöst kul och att jag har svårt att se många andra jobb i St Anton man kan nå som förstaårssäsongare som är lika roliga. För transport finns lite olika alternativ (de flesta står det rätt mycket om på forumet), löser du bil (via bilkollektivet på fr exempelvis) är det klart skönast enligt mig. Tåget via köpenhamn är också rätt gött om du lyckas lösa en billig biljett (sök på forumet) och annars har du ju alltid flyg ner till innsbruck, zurich eller ev munchen även om det kan bli problem med vikter på flyget. Lycka till & släng iväg fler frågor om det är något du undrar över! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
St Anton Skilehrer!
Tillbaka
Topp