Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Ställa in bindningarna rätt.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="HAWK" data-source="post: 13724" data-attributes="member: 15405"><p>Om vi nu diskuterar fjäderspänningen på bindningar måste jag säga att jag inte riktigt håller med HitMe. Visst är styrkan och åkstilen viktiga faktorer men i slutändan avgör vikten i kombination med farten trycket på bindningen och således att man tappar skidan vid ex.felskär, plötsliga slag etc. Denna fart och vikt har absolut ingenting med skärande svängar eller benböj att göra. Vad som däremot är ett faktum är när Tjock-Olle på 110 pannor är i Sälen och spänner på sig hyrlaggen inställda på 7 och kliver ur skidan i minsta motlut är att han nog inte bryr sig eller för den delen ser det som ett problem. Det går antagligen inte speciellt fort och han hade nog fått mer ont i sina feta vader om laggen suttit fast. Jag kan förstå uthyrare och handlare som inte vill ha en menisk el. ett korsband på sitt samvete genom att vrida upp bindningarna för hårt. </p><p>DIN 6, 8, 11, 14, 20? Själv väger jag 78kg och kör på 11-13 lite beroende på underlag. Man vill helt enkelt inte tappa skidan i en brant korridor el. i 1m lössnö! Så länge man kör relativt hårt så löser skidan vid en kraftig vurpa, vid mindre okontrollerade manövrar vill jag ha skidorna kvar på fötterna så det går att reda ut vilket det ofta gör. Att tänka på är att hålla koncentrationen vid transporter etc så man inte åker på några felskär i låga farter.</p><p></p><p>/ Hawk</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="HAWK, post: 13724, member: 15405"] Om vi nu diskuterar fjäderspänningen på bindningar måste jag säga att jag inte riktigt håller med HitMe. Visst är styrkan och åkstilen viktiga faktorer men i slutändan avgör vikten i kombination med farten trycket på bindningen och således att man tappar skidan vid ex.felskär, plötsliga slag etc. Denna fart och vikt har absolut ingenting med skärande svängar eller benböj att göra. Vad som däremot är ett faktum är när Tjock-Olle på 110 pannor är i Sälen och spänner på sig hyrlaggen inställda på 7 och kliver ur skidan i minsta motlut är att han nog inte bryr sig eller för den delen ser det som ett problem. Det går antagligen inte speciellt fort och han hade nog fått mer ont i sina feta vader om laggen suttit fast. Jag kan förstå uthyrare och handlare som inte vill ha en menisk el. ett korsband på sitt samvete genom att vrida upp bindningarna för hårt. DIN 6, 8, 11, 14, 20? Själv väger jag 78kg och kör på 11-13 lite beroende på underlag. Man vill helt enkelt inte tappa skidan i en brant korridor el. i 1m lössnö! Så länge man kör relativt hårt så löser skidan vid en kraftig vurpa, vid mindre okontrollerade manövrar vill jag ha skidorna kvar på fötterna så det går att reda ut vilket det ofta gör. Att tänka på är att hålla koncentrationen vid transporter etc så man inte åker på några felskär i låga farter. / Hawk [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Ställa in bindningarna rätt.
Tillbaka
Topp