Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Ställa in bindningarna rätt.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="HitMe" data-source="post: 13725" data-attributes="member: 13245"><p>Jodå min gode Hawk, vikten kan spela in. Som du skriver spelar den en hemskans stor roll när åkaren inte är så duktig. När det kommer till lite mer aggressiva åkare blir dock styrkan mer och mer viktig. När skidan får ett slag är ju hur mycket åkaren "flyttar på benet" det som avgör hur mycket kraft det hamnar på bindningen. Kör man långsamt och lugnt är detta huvudsakligen en funktion av åkarens vikt. Kör man fort och hårt är det nog i alla fall mer en funktion av styrkan (med vikten som bivariabel).</p><p></p><p>Det är förvånande hur lätt bindningen lossnar ibland. När vår gode vän industridesignern löste ut den där lavinen i Valmisery förra året var det ju en skidtappning som började det hela. Det var max ett gubbhögt drop, lite, lite skev landning och lite dagsmejad snö och så sa det bara klick. Sett bakifrån såg det inte ut att vara mycket kraft alls inblandat. Jag tror mannen i fråga hade sina Marker (8-18) på runt 10.</p><p></p><p>Hitme</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="HitMe, post: 13725, member: 13245"] Jodå min gode Hawk, vikten kan spela in. Som du skriver spelar den en hemskans stor roll när åkaren inte är så duktig. När det kommer till lite mer aggressiva åkare blir dock styrkan mer och mer viktig. När skidan får ett slag är ju hur mycket åkaren "flyttar på benet" det som avgör hur mycket kraft det hamnar på bindningen. Kör man långsamt och lugnt är detta huvudsakligen en funktion av åkarens vikt. Kör man fort och hårt är det nog i alla fall mer en funktion av styrkan (med vikten som bivariabel). Det är förvånande hur lätt bindningen lossnar ibland. När vår gode vän industridesignern löste ut den där lavinen i Valmisery förra året var det ju en skidtappning som började det hela. Det var max ett gubbhögt drop, lite, lite skev landning och lite dagsmejad snö och så sa det bara klick. Sett bakifrån såg det inte ut att vara mycket kraft alls inblandat. Jag tror mannen i fråga hade sina Marker (8-18) på runt 10. Hitme [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Ställa in bindningarna rätt.
Tillbaka
Topp