Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Stålullsarmerad epoxi
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="havreboll" data-source="post: 1314634" data-attributes="member: 60010"><p>Att trä torkar efter att ha luckrats upp av röta ger inte styrkan tillbaka. Märkte du att du fick efterfylla med epoxy när du fyllde hållet? Hur tjock blev blandningen? Om du inte fick efterfylla och/eller om blandningen blev tjock så är risken stor att epoxyn inte har trängt in i träet som ruttnat. Det hadde hypotetiskt kunnat stärka upp träet genom att det stabiliserar träet. </p><p></p><p>Jag bytte trä i aktern på båten som utsatts för vatten. Även efter över 6 månader av torkning då träet var helt torrt enligt fuktmätaren kunde jag plocka sönder det med bara händerna utan problem. </p><p></p><p>Du måste såklart själv göra bedömningen men jag hade köpt ett par begagnade skidor för någon tusenlapp och slängt dessa. </p><p></p><p>Om du ändå ska montera dessa hade jag kört med 3,5 mm för ren träkärna och 4 mm för metal. Jag har själv inte märkt av att man spräcker epoxyn. Optimalt är troligen dock 3,8 mm men det är svårare att få tag på.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="havreboll, post: 1314634, member: 60010"] Att trä torkar efter att ha luckrats upp av röta ger inte styrkan tillbaka. Märkte du att du fick efterfylla med epoxy när du fyllde hållet? Hur tjock blev blandningen? Om du inte fick efterfylla och/eller om blandningen blev tjock så är risken stor att epoxyn inte har trängt in i träet som ruttnat. Det hadde hypotetiskt kunnat stärka upp träet genom att det stabiliserar träet. Jag bytte trä i aktern på båten som utsatts för vatten. Även efter över 6 månader av torkning då träet var helt torrt enligt fuktmätaren kunde jag plocka sönder det med bara händerna utan problem. Du måste såklart själv göra bedömningen men jag hade köpt ett par begagnade skidor för någon tusenlapp och slängt dessa. Om du ändå ska montera dessa hade jag kört med 3,5 mm för ren träkärna och 4 mm för metal. Jag har själv inte märkt av att man spräcker epoxyn. Optimalt är troligen dock 3,8 mm men det är svårare att få tag på. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Stålullsarmerad epoxi
Tillbaka
Topp