Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
OT-forumet
Stämningen på Freerides forum
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Corin" data-source="post: 914771" data-attributes="member: 54815"><p>Jag måste säga att stämningen på Freeride är klart bättre än på Newschoolers. NS är mycket större, och har en större del tonåringar än vad vi har här på FR. På NS är man väldigt anonym och det leder till att folk är öppnare och samtidigt elakare. NSG har spårat ur helt, och är definitivt roligare än vårt lilla OT-forum här. NS liknar mer Flashback än FR.</p><p></p><p>Men jag tycker inte man ska sträva mot att bli mer som NS. Freeride är mindre, trevligare och mer familjärt. Och det är bra. Att stämningen har blivit sämre kan jag hålla med om. Jag tror att det kan till viss del ha och göra med att fler trådar startas nu, jämfört med för något år sedan. Och många av trådarna är startade av medlemmar med lite erfarenhet, både om skidåkning om om hur man skriver i ett forum i sig. Och det märks ju ibland att nya medlemmar inte tar sig tid att läsa reglerna innan dom postar. </p><p></p><p>Ett förslag för att få mindre nya, korta trådar med dålig stämning är att sätta in någon slags gräns för när man får göra en ny tråd. Att man till exemple måste ha varit medlem i 10 dagar innan man får skriva. Bör även gälla för köp&sälj.</p><p></p><p>Men all dålig stämning beror ju naturligtvis inte bara på oerfarna medlemmar. En del beror nog på, precis som Jarle skriver, att forumaktiviteten i sig har minskat. Var är alla prylbögar? Var är tråden om lagg som kommer 2013? Var är kommentarerna om allt nytt som faktiskt kommer nu i år. Det är en ovanligt händelserik höst skidsläppsmässigt, men snacket om lagg är extremt lågt? Varför? På grund av att det inte finns så mycket diskussioner om skidor att delta i kan det leda till att folk blir uttråkade och inte upplever Freeride-magin längre? Det tror jag. FR-magin är borta, och därmed stämningen. Vad ska vi göra för att få tillbaka magin då? På det har jag inget riktigt svar, då det är svårt att tvinga folk in i prylnörderi och diskussioner. </p><p></p><p>Jag kan erkänna att jag själv inte har bidragit till lika mycket som till exempel förra hösten. Detta beror på att jag inte behöver köpa några skidor i år, och därmed behöver jag inte söka och leta som förut. I år är det inget val, som det var förra året, och jag har mycket mer i skolan. Så det blir mindre poster helt enkelt. </p><p></p><p>OT-trådar kanske det finns för få av? Det finns några som är helt fantastiska, som Jibberisch's <a href="https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=24628" target="_blank">McDonalds-tråd</a>. Mer trådar i OT-forumet och friare regler där kanske?</p><p></p><p>Mycket av den dåliga stämningen kommer från Pricecheck-tråden. Folk lägger ut annonser som om det vore för att visa hur aktiva och "Freerideiga" dom själva är, och har bättre koll än dom andra. Nu är det ju så att många annonser är helt åt helvete, men allt som är över superbilligt behöver inte läggas ut i Pricecheck. De senaste dagarna har tråden i och för sig varit till massvis med hjälp, då en trolig scammare blev avslöjad. Och magin var är i ett kort ögonblick.</p><p></p><p>Och det här med Karma vet jag inte riktigt vad jag tycker. Systemet på NS är det krångligaste som absolut finns, och dom säger att det är just därför det är så bra. Jag förstår mig inte på det i alla fall. Karma gör att, för att vara lite politiskt bakvänd, klyftorna ökar. Och vill vi det? För isåfall kanske vi ska fixa donator-status också? Donator-forumet på NS är bara tillgängligt för medlemmar som donerat pengar till sidan, och är känt för bland annat hot girl-thread. Vad som skulle finnas i ett donator-forum är på FR vet jag inte, men kanske skulle vara en kul idé?</p><p></p><p>Så sammanfattningsvis så bör vi alla skriva mer och vänligare, vi bör använda OT-forumet mer, och vi bör bli lite nördigare helt enkelt. Och till alla nya medlemmar: Läs reglerna och skriv ordentligt så ska detta nog bli jättebra.</p><p></p><p>I övrigt håller jag med Jeppe, Freeride är riktigt bra utanför forumet också, hög kvalitet på artiklar och innehåll, och duktiga redaktörer. Freeride är, delat med tumblr, den site där jag spenderar mest tid av mitt interaktiva liv.</p><p></p><p>Nu ska jag sluta svamla.</p><p></p><p>Edit: Det blev extremt mycket, förlåt.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Corin, post: 914771, member: 54815"] Jag måste säga att stämningen på Freeride är klart bättre än på Newschoolers. NS är mycket större, och har en större del tonåringar än vad vi har här på FR. På NS är man väldigt anonym och det leder till att folk är öppnare och samtidigt elakare. NSG har spårat ur helt, och är definitivt roligare än vårt lilla OT-forum här. NS liknar mer Flashback än FR. Men jag tycker inte man ska sträva mot att bli mer som NS. Freeride är mindre, trevligare och mer familjärt. Och det är bra. Att stämningen har blivit sämre kan jag hålla med om. Jag tror att det kan till viss del ha och göra med att fler trådar startas nu, jämfört med för något år sedan. Och många av trådarna är startade av medlemmar med lite erfarenhet, både om skidåkning om om hur man skriver i ett forum i sig. Och det märks ju ibland att nya medlemmar inte tar sig tid att läsa reglerna innan dom postar. Ett förslag för att få mindre nya, korta trådar med dålig stämning är att sätta in någon slags gräns för när man får göra en ny tråd. Att man till exemple måste ha varit medlem i 10 dagar innan man får skriva. Bör även gälla för köp&sälj. Men all dålig stämning beror ju naturligtvis inte bara på oerfarna medlemmar. En del beror nog på, precis som Jarle skriver, att forumaktiviteten i sig har minskat. Var är alla prylbögar? Var är tråden om lagg som kommer 2013? Var är kommentarerna om allt nytt som faktiskt kommer nu i år. Det är en ovanligt händelserik höst skidsläppsmässigt, men snacket om lagg är extremt lågt? Varför? På grund av att det inte finns så mycket diskussioner om skidor att delta i kan det leda till att folk blir uttråkade och inte upplever Freeride-magin längre? Det tror jag. FR-magin är borta, och därmed stämningen. Vad ska vi göra för att få tillbaka magin då? På det har jag inget riktigt svar, då det är svårt att tvinga folk in i prylnörderi och diskussioner. Jag kan erkänna att jag själv inte har bidragit till lika mycket som till exempel förra hösten. Detta beror på att jag inte behöver köpa några skidor i år, och därmed behöver jag inte söka och leta som förut. I år är det inget val, som det var förra året, och jag har mycket mer i skolan. Så det blir mindre poster helt enkelt. OT-trådar kanske det finns för få av? Det finns några som är helt fantastiska, som Jibberisch's [url=https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=24628]McDonalds-tråd[/url]. Mer trådar i OT-forumet och friare regler där kanske? Mycket av den dåliga stämningen kommer från Pricecheck-tråden. Folk lägger ut annonser som om det vore för att visa hur aktiva och "Freerideiga" dom själva är, och har bättre koll än dom andra. Nu är det ju så att många annonser är helt åt helvete, men allt som är över superbilligt behöver inte läggas ut i Pricecheck. De senaste dagarna har tråden i och för sig varit till massvis med hjälp, då en trolig scammare blev avslöjad. Och magin var är i ett kort ögonblick. Och det här med Karma vet jag inte riktigt vad jag tycker. Systemet på NS är det krångligaste som absolut finns, och dom säger att det är just därför det är så bra. Jag förstår mig inte på det i alla fall. Karma gör att, för att vara lite politiskt bakvänd, klyftorna ökar. Och vill vi det? För isåfall kanske vi ska fixa donator-status också? Donator-forumet på NS är bara tillgängligt för medlemmar som donerat pengar till sidan, och är känt för bland annat hot girl-thread. Vad som skulle finnas i ett donator-forum är på FR vet jag inte, men kanske skulle vara en kul idé? Så sammanfattningsvis så bör vi alla skriva mer och vänligare, vi bör använda OT-forumet mer, och vi bör bli lite nördigare helt enkelt. Och till alla nya medlemmar: Läs reglerna och skriv ordentligt så ska detta nog bli jättebra. I övrigt håller jag med Jeppe, Freeride är riktigt bra utanför forumet också, hög kvalitet på artiklar och innehåll, och duktiga redaktörer. Freeride är, delat med tumblr, den site där jag spenderar mest tid av mitt interaktiva liv. Nu ska jag sluta svamla. Edit: Det blev extremt mycket, förlåt. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
OT-forumet
Stämningen på Freerides forum
Tillbaka
Topp