Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Standard eller Centrerad? Twintip bindning
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Carled" data-source="post: 508723" data-attributes="member: 46762"><p>Men Jesper, är det verkligen så? </p><p></p><p>Vikt-, balans- och längdmässigt blir skillnaden så extremt liten att den är försumbar. Skärning och åkegenskaper försämras desto mer. Punkten som du lägger tryck på ligger längre fram på båge som skärningen utgör vilket rent tekniskt borde leda till sämre pistegenskaper. Typ. </p><p></p><p>Givetvis inte mycket, men om man jämför med hur få fördelarna med "frammontering" av asymetrisk skida är så är de skillnad. Snackar vi Völkl Wall, Line Invader, K2 Punisher, Moment Reno, Atomic Punx och liknande, då är det klart att man skall mittmontera, men inte på en asymetrisk skida som jag ser det. </p><p></p><p>Hade det varit optimalt att köra mitt-mitt på asymetriska skidor hade väl Jon, Jacob, Sammy, Simon och Tanner redan gjort det? Och det är väl få som har mer nytta av meximalt presterande skidor än de herrarna? All tid mellan hoppen, på väg till parken och på väg till liften är väl inte värt att prioritera bort för den lilla tiden i luften och på railsen?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Carled, post: 508723, member: 46762"] Men Jesper, är det verkligen så? Vikt-, balans- och längdmässigt blir skillnaden så extremt liten att den är försumbar. Skärning och åkegenskaper försämras desto mer. Punkten som du lägger tryck på ligger längre fram på båge som skärningen utgör vilket rent tekniskt borde leda till sämre pistegenskaper. Typ. Givetvis inte mycket, men om man jämför med hur få fördelarna med "frammontering" av asymetrisk skida är så är de skillnad. Snackar vi Völkl Wall, Line Invader, K2 Punisher, Moment Reno, Atomic Punx och liknande, då är det klart att man skall mittmontera, men inte på en asymetrisk skida som jag ser det. Hade det varit optimalt att köra mitt-mitt på asymetriska skidor hade väl Jon, Jacob, Sammy, Simon och Tanner redan gjort det? Och det är väl få som har mer nytta av meximalt presterande skidor än de herrarna? All tid mellan hoppen, på väg till parken och på väg till liften är väl inte värt att prioritera bort för den lilla tiden i luften och på railsen? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Standard eller Centrerad? Twintip bindning
Tillbaka
Topp