Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Startkit vallning
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="zzzchrille" data-source="post: 1295005" data-attributes="member: 26014"><p>Jag tycker att ett grundkit bör innehålla:</p><p></p><p>- strykjärn</p><p>- all round valla för stort temperaturspann </p><p>- plastsickel </p><p>- nylonborste</p><p>- kantvinkel 88 grader</p><p>- fil</p><p>- bryne</p><p></p><p>Efter ett litet tag kan man vilja komplettera med en kantskärare och belagsstav. Då kan man utföra det mesta underhållet själv. </p><p></p><p>Jag köpte mitt första vallajärn för 20 kr på en loppis - ett gammeldags strykjärn utan ånghål i sulan. Fungerar alldeles utmärkt. Men enkla vallajärn är inte så förskräckligt dyra, så om man inte går på loppis kan man köpa enklast möjliga i sportaffären. </p><p></p><p>Gällande vinkel så tycker jag 88 grader är en bra kompromiss - det blir vasst men håller lite längre än exempelvis 87 grader. Det viktiga är att lära sig hantverket att skärpa vasst. </p><p></p><p>Fil skulle jag välja en medium eller fin, typ 15 eller 20 Tpcm. </p><p></p><p>Bryne skulle jag välja medium. </p><p></p><p>Sedan lite gummistroppar för att hålla uppe skistoppersarna (bra svenskt ord) samt en limklämma eller Swix egen klämma att hålla fil/bryne mot kantvinkeln. </p><p></p><p>Förstår att detta låter som en djungel för den som ska börja. Ska man prioritera något av allt ovan så skulle jag säga kanter före valla. </p><p></p><p>Vallan sitter dessvärre inte kvar så länge, men det är ju alltid en skön känsla att i första liftkön halka ifrån sällskapet och få uttrycka ”jävlar vad bra glid jag har”. </p><p></p><p>Tar mig friheten att länka till en sida jag gillar. </p><p></p><p>[URL unfurl="true"]https://skidvalla.se/[/URL]</p><p></p><p>Här finns utrustning för både valla och kantunderhåll.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="zzzchrille, post: 1295005, member: 26014"] Jag tycker att ett grundkit bör innehålla: - strykjärn - all round valla för stort temperaturspann - plastsickel - nylonborste - kantvinkel 88 grader - fil - bryne Efter ett litet tag kan man vilja komplettera med en kantskärare och belagsstav. Då kan man utföra det mesta underhållet själv. Jag köpte mitt första vallajärn för 20 kr på en loppis - ett gammeldags strykjärn utan ånghål i sulan. Fungerar alldeles utmärkt. Men enkla vallajärn är inte så förskräckligt dyra, så om man inte går på loppis kan man köpa enklast möjliga i sportaffären. Gällande vinkel så tycker jag 88 grader är en bra kompromiss - det blir vasst men håller lite längre än exempelvis 87 grader. Det viktiga är att lära sig hantverket att skärpa vasst. Fil skulle jag välja en medium eller fin, typ 15 eller 20 Tpcm. Bryne skulle jag välja medium. Sedan lite gummistroppar för att hålla uppe skistoppersarna (bra svenskt ord) samt en limklämma eller Swix egen klämma att hålla fil/bryne mot kantvinkeln. Förstår att detta låter som en djungel för den som ska börja. Ska man prioritera något av allt ovan så skulle jag säga kanter före valla. Vallan sitter dessvärre inte kvar så länge, men det är ju alltid en skön känsla att i första liftkön halka ifrån sällskapet och få uttrycka ”jävlar vad bra glid jag har”. Tar mig friheten att länka till en sida jag gillar. [URL unfurl="true"]https://skidvalla.se/[/URL] Här finns utrustning för både valla och kantunderhåll. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Startkit vallning
Tillbaka
Topp