Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Stavar för toppturer
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mountain_Man" data-source="post: 861919" data-attributes="member: 13863"><p>[USER=74439]@Tompan14[/USER]</p><p>Det är ingen som påstår att man ska ha långa fasta stavar och hålla under handtaget vid utförskörningen. Vi är dock några stycken som av egen erfarenhet föredrar fasta stavar eftersom det är mindre krångel och risken att stavarna går sönder betydligt mindre (bland oss finns en betydande mängd proffessionella bergsguider ...). Håller under handtaget gör man på ena staven vid skrågång uppför!</p><p></p><p>Lägger man sig på en aluminiumstav blir den böjd och är svår att få helt rak igen ... men den går att böja tillbaka så den är användbar! Båda mina stavar har fått sin beskärda del av roterande MM och har en profil som inte är helt olik ett par fartstavar, kanske dags att köpa nya raka! ;-)</p><p></p><p>Nackdelarna med teleskopstavar är följande!</p><p></p><p>1. Böjer man en stav är den i stort sett omöjlig att få funktionell igen!</p><p>2. Låsen på staven har en tendens att förr eller senare krångla ... men typ "FlickLock" är enormt mycket bättre än "skruv".</p><p></p><p>Men ... det är upp till var och en att välja. Jag kör med fasta efter att ha avverkat ett gäng teleskop under årens lopp!</p><p></p><p>/MM</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mountain_Man, post: 861919, member: 13863"] [USER=74439]@Tompan14[/USER] Det är ingen som påstår att man ska ha långa fasta stavar och hålla under handtaget vid utförskörningen. Vi är dock några stycken som av egen erfarenhet föredrar fasta stavar eftersom det är mindre krångel och risken att stavarna går sönder betydligt mindre (bland oss finns en betydande mängd proffessionella bergsguider ...). Håller under handtaget gör man på ena staven vid skrågång uppför! Lägger man sig på en aluminiumstav blir den böjd och är svår att få helt rak igen ... men den går att böja tillbaka så den är användbar! Båda mina stavar har fått sin beskärda del av roterande MM och har en profil som inte är helt olik ett par fartstavar, kanske dags att köpa nya raka! ;-) Nackdelarna med teleskopstavar är följande! 1. Böjer man en stav är den i stort sett omöjlig att få funktionell igen! 2. Låsen på staven har en tendens att förr eller senare krångla ... men typ "FlickLock" är enormt mycket bättre än "skruv". Men ... det är upp till var och en att välja. Jag kör med fasta efter att ha avverkat ett gäng teleskop under årens lopp! /MM [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Stavar för toppturer
Tillbaka
Topp