Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Stavar för toppturer
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="chrtur" data-source="post: 861961" data-attributes="member: 45343"><p>Jag skulle välja en tvådelad stav med flicklock systemet och med större trugor. De tre-delade varianterna kan vara intressanta om man har ett behov av att behöva packa in dem i ryggsäcken på ett smidigt sätt, men hur ofta behöver man det vid skidåkning (turåkning)? Kanske mer användbart för tex snowboardåkare. Skruvsystemet som tex Leki har är bara att förkasta; de skruvar upp sig när man använder dem; eller så får man skruva till förbannelse utan att de låser sig till slut.</p><p></p><p>Att ha vanliga stavar kan ha sin poäng om man kanske bara traskar 30 min för sin skidåkning (offpist/freeride), men om man turar ofta och längre så tycker jag personligen att det är större fördelar med teleskopstavar? Tycker att de extra 10-15 cm man kan skapa sig är så otroligt skönt.</p><p></p><p>En lätt system som fungerar utmärkt om man är i stort behov av packa in stavar i ryggsäcken vid aktiviteter såsom klättring kombinerad med vandring och anmarsch är "lavinsond"-systemet (även "tältpinnar"-systemet). Stavarna har en fix längd men kan packas ihop otroligt fint och där finns olika varianter av märken såsom Grivel och Camp.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="chrtur, post: 861961, member: 45343"] Jag skulle välja en tvådelad stav med flicklock systemet och med större trugor. De tre-delade varianterna kan vara intressanta om man har ett behov av att behöva packa in dem i ryggsäcken på ett smidigt sätt, men hur ofta behöver man det vid skidåkning (turåkning)? Kanske mer användbart för tex snowboardåkare. Skruvsystemet som tex Leki har är bara att förkasta; de skruvar upp sig när man använder dem; eller så får man skruva till förbannelse utan att de låser sig till slut. Att ha vanliga stavar kan ha sin poäng om man kanske bara traskar 30 min för sin skidåkning (offpist/freeride), men om man turar ofta och längre så tycker jag personligen att det är större fördelar med teleskopstavar? Tycker att de extra 10-15 cm man kan skapa sig är så otroligt skönt. En lätt system som fungerar utmärkt om man är i stort behov av packa in stavar i ryggsäcken vid aktiviteter såsom klättring kombinerad med vandring och anmarsch är "lavinsond"-systemet (även "tältpinnar"-systemet). Stavarna har en fix längd men kan packas ihop otroligt fint och där finns olika varianter av märken såsom Grivel och Camp. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Stavar för toppturer
Tillbaka
Topp