Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Stavar till snöskorna?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Jesper-am-Arlberg" data-source="post: 380954" data-attributes="member: 34633"><p>Ber så mycket om ursäkt för mitt urdåliga försök till bortförklaring, svenska ordet kommer självklart från det tyska rucksack. Jag hoppas ingen stackare där ute försöker få ner teleskopstavrna i sin midgeväska, detta är direkt opraktiskt.</p><p></p><p></p><p>Tillbaka till huvudämnet:</p><p></p><p>Främsta fördelen med carbon/composit-stavar är att de går sönder om man ramlar hårt på dem. Detta för att förhindra att man spetsar sig själv på en stav (överdrivet, men en stav i bröstet kan göra skada). Aluminium har inte denna egenskap men du kommer itne heller ramla hårt när du går. Med snöskor används stavarna främst för att hålla balansen, dess styvhet eller hållbarhet är därför inte särskillt avgörande, därimot vikten. Gå för lättaste möjliga som praktiskt går ner i ryggsäcken.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Jesper-am-Arlberg, post: 380954, member: 34633"] Ber så mycket om ursäkt för mitt urdåliga försök till bortförklaring, svenska ordet kommer självklart från det tyska rucksack. Jag hoppas ingen stackare där ute försöker få ner teleskopstavrna i sin midgeväska, detta är direkt opraktiskt. Tillbaka till huvudämnet: Främsta fördelen med carbon/composit-stavar är att de går sönder om man ramlar hårt på dem. Detta för att förhindra att man spetsar sig själv på en stav (överdrivet, men en stav i bröstet kan göra skada). Aluminium har inte denna egenskap men du kommer itne heller ramla hårt när du går. Med snöskor används stavarna främst för att hålla balansen, dess styvhet eller hållbarhet är därför inte särskillt avgörande, därimot vikten. Gå för lättaste möjliga som praktiskt går ner i ryggsäcken. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Stavar till snöskorna?
Tillbaka
Topp