Stavlängd

Smogen

Medlem
Stavlängd
Hej gott folk!

Har bara en stilla undran så här i januarifriden. Hur långa skall egentligen stavarna vara? Är det 90 graders vinkel som är det optimala även i offpist-sammanhang?

Ha de

Stavlängd
Högst personligt tycker jag. I outpisten kan det vara skönt med lite kortare stavar när det är mycket snö samtidigt som det är gött med långa på transporten tebax. Mao är teleskopstavar ett bra alt. vid längre offpistrepor. Vid fortåkning i pist tycker jag det är skönt med ngt längre variant för bättre balans.
Om man bara kör med ett par och vill ha en "medellängd" får man nog komma fram till det själv beroende på vad man åker mest.

/ Hawk

Stavlängd
125-130 cm är väl det optimala? ;)

Någon sa att det var 72% (tror jag) av din kroppslängd, men det är som mycket annat, högst induviduellt! Teleskopsstavar är ett bra alternativ om du är osäker.

Men vanliga stavar så kan du förmodligen räkna med armen i 90 graders vinkel, men tänk på att du har pjäxor och skidor på dig!

kärlek.

Stavlängd
Min erfarenhet är att man kan nästan alltid gå ner i längd en smula från den klassiska måttstocken. Den må ha passat bra för aggressiv kortsväng där man planterar staven i varje sväng, men när man drar på lite så blir det ju lite annan ställning och stavarna pekar mest rakt ut åt sidorna och då är dom långa stavarna mest i vägen. Inte sagt att man ska ha puckelstavar därför men själv gick jag ner från 1.35 till 1.25 och det känns som jag fått en bättre åkställning i och med det.

Tillbaka
Topp