Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Stighudar - Bredd och längd?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mountain_Man" data-source="post: 976915" data-attributes="member: 13863"><p>Helt klart är att du får bästa fäste om huden täcker hela undersidan (exkl.stålkanter). Men, men det går att köra på mindre hudar men du kommer inte att få lika bra fäste när det blir lite brantare, inget bra när det är hårt och hopplöst när det är löst (om du har allt för smala/korta hudar).</p><p></p><p>Men som PNyberg påpekar är det viktigaste att du har täckning under foten (och en bit framåt och bakåt). Men ska du köpa nya hudar finns ju ingen anledning att kompromissa ... köp 140 mm så klara du dig. Längden vet jag inte, det beror på hur skidan är mätt, "fågelvägen" eller belagslyta (längd).</p><p></p><p>Viktigt att tänka på:</p><p>- Tillräckligt breda</p><p>- Tillräckligt långa</p><p>- Fästen som passar dina skidor</p><p></p><p>Sen är det lite trixande med att skära till dem (speciellt med långa breda hudar ... gäller det att hålla tungan rätt). Vet inte hur mycket det skiljer i kvalitet på olika fabrikat, men jag tror det spelar mindr roll.</p><p></p><p>Ett alternativ vid breda skidor är att titta på delade varianter (split-skins). Jag har dock aldrig använt sådana men ett par 140 mm är ganska tunga och tar stor plats i packningen ...</p><p></p><p>/MM</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mountain_Man, post: 976915, member: 13863"] Helt klart är att du får bästa fäste om huden täcker hela undersidan (exkl.stålkanter). Men, men det går att köra på mindre hudar men du kommer inte att få lika bra fäste när det blir lite brantare, inget bra när det är hårt och hopplöst när det är löst (om du har allt för smala/korta hudar). Men som PNyberg påpekar är det viktigaste att du har täckning under foten (och en bit framåt och bakåt). Men ska du köpa nya hudar finns ju ingen anledning att kompromissa ... köp 140 mm så klara du dig. Längden vet jag inte, det beror på hur skidan är mätt, "fågelvägen" eller belagslyta (längd). Viktigt att tänka på: - Tillräckligt breda - Tillräckligt långa - Fästen som passar dina skidor Sen är det lite trixande med att skära till dem (speciellt med långa breda hudar ... gäller det att hålla tungan rätt). Vet inte hur mycket det skiljer i kvalitet på olika fabrikat, men jag tror det spelar mindr roll. Ett alternativ vid breda skidor är att titta på delade varianter (split-skins). Jag har dock aldrig använt sådana men ett par 140 mm är ganska tunga och tar stor plats i packningen ... /MM [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Stighudar - Bredd och längd?
Tillbaka
Topp