Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Stighudar eller snöskor?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="waxoff" data-source="post: 1042820" data-attributes="member: 99032"><p>Jag tycker du hittar huvudet på spiken här. Jag kan garantera dig att du inte skulle märka någon skillnad mellan Baron och Duke vid utförskörning och kan, bl.a. m.h.t. till din vikt, egentligen inte se några andra skäl än macho- och/eller statusjakt för att välja den tyngre Duken före Baronen. </p><p></p><p>En annan skillnad förutom ståhöjd mellan de turbindningar som tidigare nämnts, och som du kanske skulle kunna känna skillnad vid ett blindtest med alla bindningar riggade på samma skidor som du kör med samma pjäxor, är den vinkel som pjäxan hamnar i när den sitter i bindningen. </p><p></p><p>I folkmun kallas den delta (vilket egentligen avser skillnade i höjd mellan tå- och häldel, mätt från skidans översida till sulans undersida) . En traditionell alpinbindning har i regel någon/några millimeter lägre tå (men varierar, finns ingen standard). Denna vinkel samspelar med andra vinklar i pjäxan, och ditt sätt att stå och att åka. </p><p></p><p>Baron/Duke har samma höjd på tå och häl. Guardian/Tracker har en något lägre tå än häl. Vilket som är bäst? Tja, sanningen ligger som bekant i betraktarens ögon, och som jag skrev tidigare, vid ett blindtest skulle du kanske kunna märka skillnad. Det mesta går att vänja sig vid. Jag har kört såväl Duke som Baron och Guardian, dock inte på samma lagg, och upplever alla som mycket kompetenta alpinbindningar.</p><p></p><p>Om du söker i trådar här kommer du hitta fler av deras styrkor och brister, generellt är väl annars de stora skillnaderna de som</p><p> [USER=77701]@Heddious[/USER] listar.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="waxoff, post: 1042820, member: 99032"] Jag tycker du hittar huvudet på spiken här. Jag kan garantera dig att du inte skulle märka någon skillnad mellan Baron och Duke vid utförskörning och kan, bl.a. m.h.t. till din vikt, egentligen inte se några andra skäl än macho- och/eller statusjakt för att välja den tyngre Duken före Baronen. En annan skillnad förutom ståhöjd mellan de turbindningar som tidigare nämnts, och som du kanske skulle kunna känna skillnad vid ett blindtest med alla bindningar riggade på samma skidor som du kör med samma pjäxor, är den vinkel som pjäxan hamnar i när den sitter i bindningen. I folkmun kallas den delta (vilket egentligen avser skillnade i höjd mellan tå- och häldel, mätt från skidans översida till sulans undersida) . En traditionell alpinbindning har i regel någon/några millimeter lägre tå (men varierar, finns ingen standard). Denna vinkel samspelar med andra vinklar i pjäxan, och ditt sätt att stå och att åka. Baron/Duke har samma höjd på tå och häl. Guardian/Tracker har en något lägre tå än häl. Vilket som är bäst? Tja, sanningen ligger som bekant i betraktarens ögon, och som jag skrev tidigare, vid ett blindtest skulle du kanske kunna märka skillnad. Det mesta går att vänja sig vid. Jag har kört såväl Duke som Baron och Guardian, dock inte på samma lagg, och upplever alla som mycket kompetenta alpinbindningar. Om du söker i trådar här kommer du hitta fler av deras styrkor och brister, generellt är väl annars de stora skillnaderna de som [USER=77701]@Heddious[/USER] listar. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Stighudar eller snöskor?
Tillbaka
Topp