Stighudar

LuxLuthor

Medlem
Stighudar
Jag har nära på noll koll på stighudar. Vad jag till att börja med vill veta är om skidorna måste ha fästen för hudar för att det ska gå att använda dem eller om det finns hudar med någon form av universalfäste som passar på alla skidor. Någon som kan tänka sig att vägleda lite?

Stighudar
Jag har ett par Black Diamond - Ascension Nylon STS. De passar nog alla skidor som inte har jättebreda fyrkantiga nose:ar. Passar nog alla skidor utom Coreupts Guerlain Chicherit-skida. Det följer med ett bra skärverktyg så du lätt kan skräddarsy hudarna efter dina skidor.
Har just fått mina och använt några gånger för kortare turer. Jag är absolut ingen expert, (mitt första par) men kan iallafall säga att det är mycket lättare än att gå till fots, så länge det inte är jättebrant eller isigt. 5 min att sätta på och ta av är lätt värt.

Stighudar
Låter bra. Har kollat lite på vilka skidor jag ska satsa på och bl a fastnat lite för K2 Hardside/Coomback/Sidestash vilka alla har fästen för hudar. Är samtidigt lite nyfiken på CoreUpt Adrien Coirier och lite andra modeller som inte har hudfästen. Då är det alltså inga problem att fästa hudar på dom om man önskar tura lite. Suveränt besked.

Stighudar
Som sagt så har de flesta universalfästen, finns specialskurna med speciella fästen till vissa skidor. Dynafit t.ex.

Jag har ett par koalahudar nu, inget traditionellt fäste (som BDs loop) så passar alla skidor. Breda som smala. Vissa tycker att bakfäste är ett måste, BS tycker jag. Har inte haft det på några av mina hudar och har gått hur bra som helst. Köper du nya hudar så kommer det oftast med och de skadar ju inte men om du hittar ett par billiga utan bakfäste så är det inget big deal.

Stighudar
Blidee sa:
Vissa tycker att bakfäste är ett måste, BS tycker jag. Har inte haft det på några av mina hudar och har gått hur bra som helst. Köper du nya hudar så kommer det oftast med och de skadar ju inte men om du hittar ett par billiga utan bakfäste så är det inget big deal.
+1 :)

Tillbaka
Topp