Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Stighudsbredd
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="RandoScando" data-source="post: 1243524" data-attributes="member: 80520"><p>På moderna skidor med modern shape är en bra tumregel att täcka tailen, och på skidor med mycket tailrocker spelar det knappt någon roll heller. Smalare stighudar är bra främst för att det bättrar på glidet (utan att tappa särskilt mycket grepp). Det gör också hudarna lättare att sätta på, lättare att förvara och lättare att hantera. Och mycket riktigt är priset oftast lite bättre.</p><p></p><p>När underlaget är så pass hårt att det blir ett problem att gå på skrå kommer några extra strån i skidans framkant inte göra någon som helst skillnad. Gå flackare istället, det gör faktiskt skillnad (smalare skidor gör också skillnad). Eller sätt på skarjärn, alternativt stegjärn.</p><p></p><p>~3 mm på varje sida ligger, i runda slängar, på "maximala" gränsen av hur mycket belag som är "normalt" att ha exponerat på varje sida. Exakt hur mycket det ska vara? Därom tvista de lärda. Men all in all, ett par hudar med 110-bredd skulle jag anse täcka en skida med 116-tail tillräckligt.</p><p></p><p>Det här baserar jag på beprövad erfarenhet efter en, ursäkta franskan, helvetes massa höjdmeter uppför på skidor de senaste 10 (eller så) åren.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="RandoScando, post: 1243524, member: 80520"] På moderna skidor med modern shape är en bra tumregel att täcka tailen, och på skidor med mycket tailrocker spelar det knappt någon roll heller. Smalare stighudar är bra främst för att det bättrar på glidet (utan att tappa särskilt mycket grepp). Det gör också hudarna lättare att sätta på, lättare att förvara och lättare att hantera. Och mycket riktigt är priset oftast lite bättre. När underlaget är så pass hårt att det blir ett problem att gå på skrå kommer några extra strån i skidans framkant inte göra någon som helst skillnad. Gå flackare istället, det gör faktiskt skillnad (smalare skidor gör också skillnad). Eller sätt på skarjärn, alternativt stegjärn. ~3 mm på varje sida ligger, i runda slängar, på "maximala" gränsen av hur mycket belag som är "normalt" att ha exponerat på varje sida. Exakt hur mycket det ska vara? Därom tvista de lärda. Men all in all, ett par hudar med 110-bredd skulle jag anse täcka en skida med 116-tail tillräckligt. Det här baserar jag på beprövad erfarenhet efter en, ursäkta franskan, helvetes massa höjdmeter uppför på skidor de senaste 10 (eller så) åren. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Stighudsbredd
Tillbaka
Topp