Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Hälsa
stora knäproblem
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Kinkan" data-source="post: 1045969" data-attributes="member: 68740"><p>Hade liknade problem för något år sen. Växte rätt mycket ganska sent i tonåren samtidigt som jag åkte mycket skidor och börjat träna explosiva benövningar på gymmet. Fick diagnosen hopparknä vilket i stort sett är samma som schlatter bara att man har fått det genom överbelastning. Mitt tips är att vila helt från allt som gör att smärtan blir värre tillsvidare. Även när du börjar känna dig lite bättre fortsätt vila. Denna rehabövning hjälpte mig mycket med mina problem; </p><p></p><p>Börja med att lägga en kil under hälen så att foten vinklas cirka 25 grader, lyft det andra benet från knäet så att du står på ett ben. Det är inte en balansövning, så ta stöd mot en vägg om du behöver. Böj sedan knäet i cirka 70 graders vinkel och håll positionen i cirka 20 sekunder. Det får göra lite ont. Vila sedan i 20 sekunder innan du upprepar övningen ytterligare två gånger med 20 sekunders vila mellan upprepningarna. Gör övningen två gånger om dagen i två veckor. </p><p></p><p>Känner du dig bättre efter det här kan du börja köra samma sak fast med i en smith-maskin med lite vikt på axlarna. kombinera med benböj på balansplatta, eller ännu bättre på pilatesboll för att träna alla små muskler i knäna. </p><p></p><p>Excentriska benövningar på gymmet är också att rekommendera. t.ex liggande benpress där du går ned med ena benet och sen upp med båda. </p><p></p><p>Se till att värma upp riktigt ordentligt före varje träningspass. och glöm inte stretchingen. Framsida lår är extra viktigt att stretcha när du har ont under knäskålen.</p><p></p><p>Ingen studsmatta skidor eller fotboll förrän du känner att du fått tillbaka all styrka i knäna. Belasta inte i onödan. </p><p></p><p>Reserverar mig för fel. Är ingen sjukgymnast och är inte så insatt i hur kroppen fungerar. Men detta hjälpte iaf mig att bli av mina problem.</p><p></p><p>Lycka till</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Kinkan, post: 1045969, member: 68740"] Hade liknade problem för något år sen. Växte rätt mycket ganska sent i tonåren samtidigt som jag åkte mycket skidor och börjat träna explosiva benövningar på gymmet. Fick diagnosen hopparknä vilket i stort sett är samma som schlatter bara att man har fått det genom överbelastning. Mitt tips är att vila helt från allt som gör att smärtan blir värre tillsvidare. Även när du börjar känna dig lite bättre fortsätt vila. Denna rehabövning hjälpte mig mycket med mina problem; Börja med att lägga en kil under hälen så att foten vinklas cirka 25 grader, lyft det andra benet från knäet så att du står på ett ben. Det är inte en balansövning, så ta stöd mot en vägg om du behöver. Böj sedan knäet i cirka 70 graders vinkel och håll positionen i cirka 20 sekunder. Det får göra lite ont. Vila sedan i 20 sekunder innan du upprepar övningen ytterligare två gånger med 20 sekunders vila mellan upprepningarna. Gör övningen två gånger om dagen i två veckor. Känner du dig bättre efter det här kan du börja köra samma sak fast med i en smith-maskin med lite vikt på axlarna. kombinera med benböj på balansplatta, eller ännu bättre på pilatesboll för att träna alla små muskler i knäna. Excentriska benövningar på gymmet är också att rekommendera. t.ex liggande benpress där du går ned med ena benet och sen upp med båda. Se till att värma upp riktigt ordentligt före varje träningspass. och glöm inte stretchingen. Framsida lår är extra viktigt att stretcha när du har ont under knäskålen. Ingen studsmatta skidor eller fotboll förrän du känner att du fått tillbaka all styrka i knäna. Belasta inte i onödan. Reserverar mig för fel. Är ingen sjukgymnast och är inte så insatt i hur kroppen fungerar. Men detta hjälpte iaf mig att bli av mina problem. Lycka till [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Hälsa
stora knäproblem
Tillbaka
Topp