Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Störande inre blänk i skidglasögon särskilt märkbart i de med ljusa färger
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Halvsmurfen" data-source="post: 1144944" data-attributes="member: 144956"><p>Hej</p><p></p><p>Jag har haft likartade iakttagelser på mina Anon M2. Nu var det ett tag sedan jag jobbade med optik. Lite fysik för den som orkar.</p><p>Annars är slutsatsen: Om man har en lins med högt ljusgenomsläpp så bör spegeln vara mindre dominerade än infärgningen. Men det ser inte lika coolt ut.</p><p></p><p></p><p>(Sidonot: Utan antireflexbehandlig så har man ungefär 4% reflektion i en glas/luft övergång vid ca 90grader . Dvs ~8% rakt igenom ett glas)</p><p>R1 * A1 * r1</p><p>R1 Reflektion på yttre yta (0 till 1)</p><p>A1 Attenuation eller dämning i glaset. Exempel färgat.(0 till 1)</p><p>r1 Reflektion på inre yta.</p><p></p><p>Så med en dubbellins blir ljuset i ögat (R2, A2, r2 är för inre glaset)</p><p>R1 * A1 * r1 * R2 *A2 *r2</p><p></p><p>Min gissning är att det man ser är reflektionen i R1 då konstruktionen här för hög R1 i förhållande till A1. </p><p>Reflexen tillbaka till ögat om vi följer ljusstrålen.</p><p></p><p>R1 * A1 * r1 * T2 *RB *T2 * r1 *A1 *R1 *A1 *r1 *T2</p><p></p><p>Lite förenklingar</p><p>r1 = Betraktas som ~1 </p><p>R2 *A2 *r2 = T2 (Transmissionen) Betraktas som ~1</p><p>RB = Reflexen av ansiktet eller ramen B som i bild</p><p></p><p>Då har vi kvar</p><p>R1 * R1 *A1* A1* A1 * RB </p><p></p><p>En förenkling av reflexkvaliteten kan vara ett signalbrusförhållanden mellan vad man vill se och den störande reflexen. Också med med förenklingen att ljustet som genererar RB är samma riktning som vi tittar.</p><p></p><p>1/ (R1 *A1 *A1* RB)</p><p></p><p>För att få så lite tillbaka på ögat ska altså R1 vara lågt och A1 så högt som man kan åstakomma och ändå ha bra ljusgenomsläpp.</p><p></p><p>Sen kan man krångla till det ytterligare med våglängdsselektiviteten i spegel och glas men det ändrar inte slutsatsen.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Halvsmurfen, post: 1144944, member: 144956"] Hej Jag har haft likartade iakttagelser på mina Anon M2. Nu var det ett tag sedan jag jobbade med optik. Lite fysik för den som orkar. Annars är slutsatsen: Om man har en lins med högt ljusgenomsläpp så bör spegeln vara mindre dominerade än infärgningen. Men det ser inte lika coolt ut. (Sidonot: Utan antireflexbehandlig så har man ungefär 4% reflektion i en glas/luft övergång vid ca 90grader . Dvs ~8% rakt igenom ett glas) R1 * A1 * r1 R1 Reflektion på yttre yta (0 till 1) A1 Attenuation eller dämning i glaset. Exempel färgat.(0 till 1) r1 Reflektion på inre yta. Så med en dubbellins blir ljuset i ögat (R2, A2, r2 är för inre glaset) R1 * A1 * r1 * R2 *A2 *r2 Min gissning är att det man ser är reflektionen i R1 då konstruktionen här för hög R1 i förhållande till A1. Reflexen tillbaka till ögat om vi följer ljusstrålen. R1 * A1 * r1 * T2 *RB *T2 * r1 *A1 *R1 *A1 *r1 *T2 Lite förenklingar r1 = Betraktas som ~1 R2 *A2 *r2 = T2 (Transmissionen) Betraktas som ~1 RB = Reflexen av ansiktet eller ramen B som i bild Då har vi kvar R1 * R1 *A1* A1* A1 * RB En förenkling av reflexkvaliteten kan vara ett signalbrusförhållanden mellan vad man vill se och den störande reflexen. Också med med förenklingen att ljustet som genererar RB är samma riktning som vi tittar. 1/ (R1 *A1 *A1* RB) För att få så lite tillbaka på ögat ska altså R1 vara lågt och A1 så högt som man kan åstakomma och ändå ha bra ljusgenomsläpp. Sen kan man krångla till det ytterligare med våglängdsselektiviteten i spegel och glas men det ändrar inte slutsatsen. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Störande inre blänk i skidglasögon särskilt märkbart i de med ljusa färger
Tillbaka
Topp