Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Hälsa
stretchrutiner före en dag i backen
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="la_grave" data-source="post: 998040" data-attributes="member: 29415"><p>Möjligt att jag misstolkat eller inte förstått orsakssammanhangen, oavsett kvarstår ju rådet att ta det försiktigt med sträckandet.</p><p></p><p>Sedan är jag lite skeptisk till ditt andra stycke ovan. Hur stor procent av korsbandsskadorna beror på hopp? Rent anekdotiskt tror jag inte jag känner någon, utöver jag själv (som fick en mindre sträckning, 'stretched but not overstretched' som läkaren sa och ordinerade ett par dagars vila förra vintern efter ett dropp) som skadat sig i ett sådant sammanhang. Är det inte vanligare att folk slöåker (som ett en fd flickvän som bara gled på ett fält med nysnö och tappade styrningen på ena skidan som fastnade i den tjocka snön och vred till) eller har felinställda bindningar när de ramlar i pisten?</p><p></p><p>Sedan det här med uppvärming. Det funkar ju, och man orkar ju mer andra åket än första s.a.s, men varför? Kan du förklara hur? Anta att man höjer kroppstemperaturen med 0,5°C (och det är väl en ganska rejäl höjning som leder till mycket svettande?) - det är ju bara drygt 1% höjning. Hur kan 1% skillnad ha så positiv effekt på ens prestation på alla möjliga plan? Kan du förklara?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="la_grave, post: 998040, member: 29415"] Möjligt att jag misstolkat eller inte förstått orsakssammanhangen, oavsett kvarstår ju rådet att ta det försiktigt med sträckandet. Sedan är jag lite skeptisk till ditt andra stycke ovan. Hur stor procent av korsbandsskadorna beror på hopp? Rent anekdotiskt tror jag inte jag känner någon, utöver jag själv (som fick en mindre sträckning, 'stretched but not overstretched' som läkaren sa och ordinerade ett par dagars vila förra vintern efter ett dropp) som skadat sig i ett sådant sammanhang. Är det inte vanligare att folk slöåker (som ett en fd flickvän som bara gled på ett fält med nysnö och tappade styrningen på ena skidan som fastnade i den tjocka snön och vred till) eller har felinställda bindningar när de ramlar i pisten? Sedan det här med uppvärming. Det funkar ju, och man orkar ju mer andra åket än första s.a.s, men varför? Kan du förklara hur? Anta att man höjer kroppstemperaturen med 0,5°C (och det är väl en ganska rejäl höjning som leder till mycket svettande?) - det är ju bara drygt 1% höjning. Hur kan 1% skillnad ha så positiv effekt på ens prestation på alla möjliga plan? Kan du förklara? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Hälsa
stretchrutiner före en dag i backen
Tillbaka
Topp