Stroltzsko i Salomon Quest 130, PANIK!

pallmie

Ny medlem
Hej!

Jag har köpt en ny pjäxa inför den här säsong och passade även på att gjuta en stroltz innesko till pjäxan. Detta är min första innesko från stroltz men har bara hört gott om dem, dessa satte jag in i ett par Salomon Quest 130. Jag vara nere i verbier och körde över jul och nyår i några dagar, trots det dåliga snöläget så fick man sig några åk men glädjen från åken försvann då jag trodde mina fötter skulle ge upp.... Det gjorde så jävla ont. Alla jag har pratat med som har haft stroltz sko säger att de gör sjukt ont i början men den smärtan jag hade var fan det värsta jag har varit med om, någon som vet om man kan göra något åt detta i efterhand? Det är framförallt på ett ställe på foten som är värst... Går det att göra om gjutningen lr ngt i efterhand? Eller är det bara att bita sig i läppen nu i början?

Tack på förhand
Andreas Palmgren

P.S ursäktar ifall det är stavfel m.m. har dyslexi!

Är det muskelvärk eller punktsmärta orsakat av tryck?

Man kan göra små justeringar genom att försiktigt injicera aceton i skummet. Det blir sämre formminne efter det, så man ska inte göra det på för stora områden. Annars brukar det ju vara mycket generösa garantier på en Strolzsprutning. Det går att göra mycket utan att spruta om, men om det är nödvändigt så brukar dom enligt min erfarenhet göra en helt ny sko med mer vaddering på problemstället.

Om det är ren muskelvärk däremot så kan det bero på ovana. Dra aldrig åt de första åken tex som vanligt.

MnO sa:
Är det muskelvärk eller punktsmärta orsakat av tryck?

Man kan göra små justeringar genom att försiktigt injicera aceton i skummet. Det blir sämre formminne efter det, så man ska inte göra det på för stora områden. Annars brukar det ju vara mycket generösa garantier på en Strolzsprutning. Det går att göra mycket utan att spruta om, men om det är nödvändigt så brukar dom enligt min erfarenhet göra en helt ny sko med mer vaddering på problemstället.

Om det är ren muskelvärk däremot så kan det bero på ovana. Dra aldrig åt de första åken tex som vanligt.
Det är punktsmärta på utsidan av fötterna precis vid den knölen man har där tårna börjar... Tror du att man kan gå till vilken stroltz återförsäljare som helst eller måste man gå dit man gjorde dem?

Jag har haft fyra Strolz och första veckan har jag kört med dem oknäppta, bara dragit åt kardborrebandet. Om möjligt har jag också åkt barfota, för att få så mycket volym som möjligt.

Numera har en Conformable som jag gjöt förra säsongen efter att jag åkt skidor dagligen i 2-3 månader (läs: fötterna var nog hyfsat tilltryckta). Första dagen jag skulle få på mig dessa i år gjorde det så ont att jag blev sittande i bilen. Efter ett tag provade jag att ta ur mina gjutna sulor. Det var ingen höjdare att åka så men eftersom syftet med åket var att testa om mitt brutna knä tålde turande upp och sedan åk ner (jag gick botten till toppen i Åre och åkte sedan ner) var det ok. Dagen därpå stoppade jag i sulorna och plötsligt satt allt som det skulle.

För att summera: försök skapa så mycket utrymme som möjligt genom att inte spänna åt, barfota och kanske ta ur sulan (kan ju ibland även finnas en sula mellan innersko och skal).

Mmm jag hade paddings på de ställena oxå men inte tillräckligt mkt verkar det som... Okej så tipset är att köra med dem oknäppt med andra ord... Neee jag behöver inte trycka skalen någonting...

MVH
Andreas P

Tillbaka
Topp