Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Strolz pjäxor - åsikter?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="la_grave" data-source="post: 951948" data-attributes="member: 29415"><p>Jag kan lägga till två (tre) datapunkter om Strolz</p><p></p><p>1. Jag börjar dagen med att dra åt dem 'ordentligt'. Numera har jag lärt mig att detta innebär att jag bara kan åka kortaste åket här (P3-P2, 800 fallhöjdsmeter) som första åk, annars gör det för ont i fötterna. När första åket är avklarat kan jag som andraåk köra längre utan problem. Istället börjar problemen 3-4 åket eller så då pjäxan (innerskon) börjar ge efter så jag måste dra åt spännena alltmer. Sedan fortsätter det så hela dagen: jag drar åt spännena 3-4 "mikrohack" (kolla på en Strolzpjäxa så förstår ni) varje gång jag går ur liften. I slutet på dagen kombinerar jag en bortdomnad fot med ganska mycket glapp över främre delen av foten (fråga mig inte hur samtidig glapp och domning går till men så är det).</p><p></p><p>2. Häromveckan gjorde jag mig illa och blev ordinerad vila. När jag skulle kolla om kroppen höll tillringade jag en dag i Deux Alpes och åkte pist. Helt plötsligt uppstod inte problemet jag beskrev i (1) längre - antagligen för att när man åker pist är underlaget jämnt, man gör färre misstag och man gör bättre svängar där man inte med våld måste vrida runt skidorna, rädda situationer osv. Jag spände i alla fall pjäxorna på morgonen och behövde sedan inte göra något med dem (dvs spänna dem löpande) under hela dagen. Att första åket inte gjorde ont beror nog på att alla åk var så korta så jag fick avlastning ganska ofta i liften.</p><p></p><p>3. För ett par år sedan var jag i en lavinolycka på Grönland¹ och bröt ett ben (tibia och fibula) precis vid fotknölen. Från att ha haft symmetriska ben är nu det brutna benet avsevärt "kraftigare" (kan posta bild men jag avstår initialt, tror inte ni vill se mina håriga ben...) ända från där foten övergår i underbenet upp till över pjäxkanten. Trodde detta skulle innebära att Strolzen var körda men så var inte fallet. Så mycket för den "perfekta" passformen.</p><p></p><p>¹ Brukar jag ljuga och säga. I själva verket halkade jag på en sommaräng när jag promenerade.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="la_grave, post: 951948, member: 29415"] Jag kan lägga till två (tre) datapunkter om Strolz 1. Jag börjar dagen med att dra åt dem 'ordentligt'. Numera har jag lärt mig att detta innebär att jag bara kan åka kortaste åket här (P3-P2, 800 fallhöjdsmeter) som första åk, annars gör det för ont i fötterna. När första åket är avklarat kan jag som andraåk köra längre utan problem. Istället börjar problemen 3-4 åket eller så då pjäxan (innerskon) börjar ge efter så jag måste dra åt spännena alltmer. Sedan fortsätter det så hela dagen: jag drar åt spännena 3-4 "mikrohack" (kolla på en Strolzpjäxa så förstår ni) varje gång jag går ur liften. I slutet på dagen kombinerar jag en bortdomnad fot med ganska mycket glapp över främre delen av foten (fråga mig inte hur samtidig glapp och domning går till men så är det). 2. Häromveckan gjorde jag mig illa och blev ordinerad vila. När jag skulle kolla om kroppen höll tillringade jag en dag i Deux Alpes och åkte pist. Helt plötsligt uppstod inte problemet jag beskrev i (1) längre - antagligen för att när man åker pist är underlaget jämnt, man gör färre misstag och man gör bättre svängar där man inte med våld måste vrida runt skidorna, rädda situationer osv. Jag spände i alla fall pjäxorna på morgonen och behövde sedan inte göra något med dem (dvs spänna dem löpande) under hela dagen. Att första åket inte gjorde ont beror nog på att alla åk var så korta så jag fick avlastning ganska ofta i liften. 3. För ett par år sedan var jag i en lavinolycka på Grönland¹ och bröt ett ben (tibia och fibula) precis vid fotknölen. Från att ha haft symmetriska ben är nu det brutna benet avsevärt "kraftigare" (kan posta bild men jag avstår initialt, tror inte ni vill se mina håriga ben...) ända från där foten övergår i underbenet upp till över pjäxkanten. Trodde detta skulle innebära att Strolzen var körda men så var inte fallet. Så mycket för den "perfekta" passformen. ¹ Brukar jag ljuga och säga. I själva verket halkade jag på en sommaräng när jag promenerade. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Strolz pjäxor - åsikter?
Tillbaka
Topp