Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Stubai Pieps freeride
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mountain_Man" data-source="post: 386321" data-attributes="member: 13863"><p>Hej!</p><p></p><p>Nu har jag gjort en mer omfattande test hemma i vår skog. Precis utanför vår gärdesgård ligger ett nytt hygge på en sluttning, 5-10 cm snö glest med träd, en del ris och några större stenar gör det till ett OK testområde. Området är cirka 50 * 100 meter.</p><p></p><p>Jag och min son har där nu på morgon testat Pulse och Freeride genom att en person fått gömma den och den andra leta ... Vi har inte grävt ner transan utan bara dolt den under en buske eller ett tunnt snötäcke. Ett första intryck av praktisk test utomhus.</p><p></p><p>Långt avstånd.</p><p>Båda transorna (eller heter det transar) hittar signal på ungeför lika långt avstånd. Sökning nedifrån på 25 - 30 meter och sökning uppifrån 30 - 35 meter. Pulsen leder mycket snabbt fram till närområdet eftersom den hela tiden visar riktningen och avståndet. Med Freeriden tar lite längre tid eftersom man inte har någon riktningspil. Det går däremot förhållandvis lätt att följa fältlinjerna och ha koll på avståndsangivelsen. Man måste dock då och då stanna upp för att kontrollera att man håller rätt riktning och vara medveten om att man i vissa fall rör sig i en oval (dvs. man följer fältlinjerna och går inte direkt på sändaren). Avståndsangivelsen i meter är allt annan än exakt på båda transorna. Men den ger en tydlig indikation om man närmar sig eller inte. </p><p></p><p>Närsökning (eller vad det nu kan heta i fackterm)</p><p>Vid ett avstånd på ungefär två meter slutar Pulsen att visa riktningen. I närsökningen får man förlita sig till avståndsangivelsen och ljudsignalen. I detta läge är det ingen större skillnad mellan Pulsen och Freeriden, men ett plus till Pulsen som har en ljudsignal som förändras i ton och intensivitet på ett sätt som är bättre än Freeridens ljudsignal.</p><p></p><p>Multipelsökning (eller vad det nu heter...)</p><p>Ingen möjlighet att testa. Men uppenbart borde Pulsen vinna med hästlängder på denna punkt.</p><p></p><p>Sammanfattning</p><p>Pulsen är ett bättre verktyg vid sökning och det behövs inte mycket träning för att komma rätt. Freeriden fungerar helt OK och känns definitivt som ett bättre verktyg än de analoga transor jag testat tidigare och bara marginellt sämre än digitala med enklare riktningsvisning typ BCA Tracker.</p><p></p><p>Så ... vad finns det för skäl till att köpa Freeriden istället för Pulsen? Egentligen bara två!</p><p></p><p>1. 2 000 kr</p><p>2. Den är mycket liten och lätt</p><p></p><p>Kan man då rekommendera Freeriden ... hmmm ... (MM tänker ...)</p><p></p><p>Vi kan ju i alla fall konstatera att den är oändligt mycket bättre än ingen transa alls och sannolikt lika bra, om inte bättre än de apparater som de flesta har kört omkring med fram till och med de två-tre senaste åren. Det är ju faktiskt så att Pulsen är extremt lättarbetad och är mycket bättre än något jag tidigare prövat.</p><p></p><p>Sen kan den ju faktiskt fylla en funktion i de fall man ägnar sig åt pistnära offpist och normalt inte plockar med sig säkerhetsutrustningen. Den är så liten och lätt att den slinker ned i innerfickan utan problem ... Kanske till och med borde vara standardutrustning för alla som kör alpint i områden där det existerar en lavinrisk. Knappast i Romme Alpin, men tex. på de flesta Alporter och våra svenska fjällanläggningar.</p><p></p><p>Det optimala vore naturligtvis en transa som Pulsen men strippad på "extrafunktioner" och till ett pris omkring tusenlappen.</p><p></p><p>/MM</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mountain_Man, post: 386321, member: 13863"] Hej! Nu har jag gjort en mer omfattande test hemma i vår skog. Precis utanför vår gärdesgård ligger ett nytt hygge på en sluttning, 5-10 cm snö glest med träd, en del ris och några större stenar gör det till ett OK testområde. Området är cirka 50 * 100 meter. Jag och min son har där nu på morgon testat Pulse och Freeride genom att en person fått gömma den och den andra leta ... Vi har inte grävt ner transan utan bara dolt den under en buske eller ett tunnt snötäcke. Ett första intryck av praktisk test utomhus. Långt avstånd. Båda transorna (eller heter det transar) hittar signal på ungeför lika långt avstånd. Sökning nedifrån på 25 - 30 meter och sökning uppifrån 30 - 35 meter. Pulsen leder mycket snabbt fram till närområdet eftersom den hela tiden visar riktningen och avståndet. Med Freeriden tar lite längre tid eftersom man inte har någon riktningspil. Det går däremot förhållandvis lätt att följa fältlinjerna och ha koll på avståndsangivelsen. Man måste dock då och då stanna upp för att kontrollera att man håller rätt riktning och vara medveten om att man i vissa fall rör sig i en oval (dvs. man följer fältlinjerna och går inte direkt på sändaren). Avståndsangivelsen i meter är allt annan än exakt på båda transorna. Men den ger en tydlig indikation om man närmar sig eller inte. Närsökning (eller vad det nu kan heta i fackterm) Vid ett avstånd på ungefär två meter slutar Pulsen att visa riktningen. I närsökningen får man förlita sig till avståndsangivelsen och ljudsignalen. I detta läge är det ingen större skillnad mellan Pulsen och Freeriden, men ett plus till Pulsen som har en ljudsignal som förändras i ton och intensivitet på ett sätt som är bättre än Freeridens ljudsignal. Multipelsökning (eller vad det nu heter...) Ingen möjlighet att testa. Men uppenbart borde Pulsen vinna med hästlängder på denna punkt. Sammanfattning Pulsen är ett bättre verktyg vid sökning och det behövs inte mycket träning för att komma rätt. Freeriden fungerar helt OK och känns definitivt som ett bättre verktyg än de analoga transor jag testat tidigare och bara marginellt sämre än digitala med enklare riktningsvisning typ BCA Tracker. Så ... vad finns det för skäl till att köpa Freeriden istället för Pulsen? Egentligen bara två! 1. 2 000 kr 2. Den är mycket liten och lätt Kan man då rekommendera Freeriden ... hmmm ... (MM tänker ...) Vi kan ju i alla fall konstatera att den är oändligt mycket bättre än ingen transa alls och sannolikt lika bra, om inte bättre än de apparater som de flesta har kört omkring med fram till och med de två-tre senaste åren. Det är ju faktiskt så att Pulsen är extremt lättarbetad och är mycket bättre än något jag tidigare prövat. Sen kan den ju faktiskt fylla en funktion i de fall man ägnar sig åt pistnära offpist och normalt inte plockar med sig säkerhetsutrustningen. Den är så liten och lätt att den slinker ned i innerfickan utan problem ... Kanske till och med borde vara standardutrustning för alla som kör alpint i områden där det existerar en lavinrisk. Knappast i Romme Alpin, men tex. på de flesta Alporter och våra svenska fjällanläggningar. Det optimala vore naturligtvis en transa som Pulsen men strippad på "extrafunktioner" och till ett pris omkring tusenlappen. /MM [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Stubai Pieps freeride
Tillbaka
Topp