Styrketräning - Crossfit, Cirkelträning etc

Nojlas

Aktiv medlem
Har diskuterats mycket styrketräning på forumet den sista tiden. Kul!
Såg att någon nämnde crossfit nånstans, så jag tänkte dra igång en tråd om det.

Avsikten med tråden är att diskutera crossfit, cirkelträning och komplexövningar.
Jag undrar lite hur många anhängare som finns här? Jag har själv kört mer och mer av det de senaste två åren, och är helt tagen av effekten av träningen.

För er som inte vet vad crossfit är, läs: http://www.crossfit.com/cf-info/what-crossfit.html
(Lite förenklat är crossfit, cirkelträning och komplexövningar sammanlängade styrketräningsövningar. Du övar styrka i HELA kroppen, uthållighet, balans, kondition, koordination - samtidigt. Groteskt jobbigt, men oerhört effektivt.
Crossfit används mer och mer av kampsportare, militära elitförband och professionella elitidrottmän, men även av vanliga motionärer i alla åldrar)

Någon som har gjort/hittat egna program som lämpar sig särskilt bra för skidåkning? Lägg oerhört gärna upp dem här!

Andra reflektioner från er som provat? "Bra eller anus" helt enkelt!

Håller med om att det är groteskt jobbbigt och effektivt!

Dock är det jäkligt tråkigt att köra det själv, bättre om man är en grupp då man vill prestera mer.

När jag körde alpin tävlingsåkning (precis slutat) körde vi crossfit i pricip hela hösten blandat med löpning och styrketräning.

ÅÅÅÅÅÅH! Crossfit är larvigt jobbigt. Men ack så skönt precis efteråt. Vi gjorde en variant av det i skolan förut. Det slutade med att vi efter lektionens slut gjort ca 300 benböj, 200 situps och 100 armhävningar. Utöver det hade vi också avklarat några kilometers löpning.
Jag skrek mycket, det gjorde ont, blodsmak i munnen, smått illamånde (kl 08.00 utan frukost... dumt nog.) Men herregud vad skönt det är när det är gjort! Kunde inte riktigt gå upp och ned för skolans alla trappor samma dag, och hade brutal träningsvärk i 3-4 dagar efter första gången. Andra gången likaså. Men tredje och fjärde gången var jag ganska van, och det kändes bättre. Så, jag utgår ifrån att det ger ganska snabbt resultat då då.

Prova!

Jag har kört en skön blandning av MAQ, crossfit, cirkel och komplex i +2år nu och kommer ALDRIG att gå tillbaka till "vanlig" styrketräning. Resultaten jag får av denna träning är sjukt bra. Jag blir inte stor som ett hus, jag blir inte stel som en pinne utan håller mig lätt, uthållig, explosiv och stark! Detta är i mina ögon perfekt för den typ av åkning jag gillar och liv jag lever.

Jag skulle däremot aldrig bara köra crossfit utan mixar olika träningsystem under veckan (superset, cirkel, MAQ, kondition i forma av distans och intervall).

Jag kan väl lägga till att jag har hjälpt/jobbat med både lag och individidrottare (thaiboxare och skidåkare) under 15år och ser hur mycket snabbare resultat uppnås i jmfr. med traditionell träning. Som jag ser det är detta träning för idrottsmän som vill nå resultat i sin idrott inte bygga för stranden :)

Noljas jag tror inte på att lägga upp en massa program, jag tror på att ställa upp en kravprofil (vad ska du ska ha kroppen till) och sedan tittar vi tillsammans på vad som behöver göras för att nå målet. Risken med att lägga upp program är att folk övertränar och går sönder...

LoBoMan:
Visst har du en poäng där. Formulerade mig kanske lite otydligt, söker tips på övningar så jag kan variera mina befintliga program.

Givetvis ska man blanda träningsmetoder. -efter de behov och mål man har.

Förresten, nån som har tips på ett gym där man kan få tag på en tränare som är riktigt vass på allt det här, och som kan sy ihop ett köttigt träningsupplägg åt en?
Helst ganska långt ner i sverige, alternativ nästan längst upp i sverige. :)

Tillbaka
Topp