Styva och breda pjäxor för techbindningar

la_grave

Aktiv medlem
Startar en separat tråd om pjäxor med techinserts för att inte förvirra min tråd om alpinpjäxor.

Jag letar förmodligen snarare efter en alpinpjäxa som är techkompatibel än en renodlad turpjäxa, helt enkelt eftersom de sistnämnda är för veka. Atomic Waymaker 130 har dykt upp som ett alternativ men jag tar gärna emot fler förslag.

Hur jämför flextalen mellan alpinskor och mer turinriktade? Har hört att samma siffra, även från samma tillverkare, skiljer sig 10-20 till alpinpjäxors fördel (om man vill ha styva pjäxor). Någon som kan bekräfta/vederlägga?

Men för att summera, letar efter bredast och styvast tänkbara pjäxa som passar i en Dynafitbindning. Vad föreslår forumexperterna?

Angående bredd:
Vattendroppe sa:
la_grave sa:
För övrigt letar jag efter turpjäxor också, som matchar de Dynafit Beast jag har på ingång. Någon som kan rekommendera något där? Bruno nämnde Black Diamond Quadrant, men det var återigen pga bredden.
Menar du 102 mm läst enligt "spec" eller 102 mm läst i din storlek? Lästen breddas ju med storlek, 29 är relativt stort. Dynafit vulcan/merc är specade till 103 mm läst enligt evo. Scarpa mobe står listad som 104 mm, återigen lär det vara ytterligare någon/några mm när man kommer upp i din storlek. Så nog finns det en hel del att välja på, även i beef-tursegmentet. Ingen aning hur mycket man kan lästa någon av modellerna dock.

Jämförelsevis är BD quadrant specad till 103 mm läst, dock beror hur mycket volym man upplever att man har i en pjäxa väldigt mycket med fotformen att göra. Personligen upplever jag t ex tecnica cochise pro 130 (98 mm läst) som en oljetanker invändigt jämfört med vulcan i samma storlek (102 mm läst) för att de har lite olika form i förhållande till min fot.
Angående flex:
http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php/261028-AT-Boot-Comparative-Flex-by-model-

(Den här länken har också varit upp i din förra tråd, synd du inte läser de inlägg som skrivs.)

Vattendroppe sa:
Angående flex:
http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php/261028-AT-Boot-Comparative-Flex-by-model-

(Den här länken har också varit upp i din förra tråd, synd du inte läser de inlägg som skrivs.)
Jag såg länken och har tittat på tråden men du skrev ju också Värt att notera är dock att det är upplevt flex från ett (fåtal) användare på teton gravity-forumet, så man ska nog inte fastna allt för mycket på den listan.

la_grave sa:
Jag såg länken och har tittat på tråden men du skrev ju också Värt att notera är dock att det är upplevt flex från ett (fåtal) användare på teton gravity-forumet, så man ska nog inte fastna allt för mycket på den listan.
Absolut, sannolikt är det dock en lista med bredare jämförelse än vad du kommer få någon annan stans ifrån. Den går ju också ta som en fingervisning, så du kan nog skippa att över huvud taget fundera över några av dojjorna som är listade med flex

Nästa års waymaker är IAF styvare än vulcan. Problemet är väl att det inte går att lästa framfoten utåt.

Edit: inte särskilt lätt heller, men lättare än cementskon pinnacle 130.

Senast ändrad:
Sedan har du ju bd quadrant och mx, men som sagt, om passformen stämmer hyfsat så brukar inte lästning vara ett problem. Så.... Testa.

Udens har 28, 27 och 25 hemma av årets waymaker om du vill prova passformen, men nästa års är styvare.

Edit: enligt webbplatsen.

Senast ändrad:
bootfitta sa:
Hasse_Lindborg sa:
bootfitta sa:
Udens har 28, 27 och 25 hemma av årets waymaker om du vill prova passformen, men nästa års är styvare.

Edit: enligt webbplatsen.
Udéns? Han bor Sthlm. Och tror han är i La Grave just nu?
Jag vet inte allt, men alltid kul att du kan bidra med något.
Du svarar ju i hans trådar där han skriver var han befinner sig? Men ändå skriver fel i denna?

Hasse_Lindborg sa:
bootfitta sa:
Hasse_Lindborg sa:
Udéns? Han bor Sthlm. Och tror han är i La Grave just nu?
Jag vet inte allt, men alltid kul att du kan bidra med något.
Du svarar ju i hans trådar där han skriver var han befinner sig? Men ändå skriver fel i denna?
Jag memorerar inte allt som står i alla trådar jag läser och skriver i. Anledningen till att jag nämnde udens var pga av att jag visste om att de satt på pjäxan i fråga. Göteborg är ända en ganska stor stad, och det är ju inte sällsynt att man har ärenden på andra ställen än där man bor.Personligen pallar inte jag googla efter närmsta möjliga butik med rätt sortiment. Det kan ts göra själv om han är intresserad, eller så kan ju du applicera ditt skarpa logiska tänkande och din slutledningsförmåga och korsreferera ts adress med butiker som säljer pjäxan i fråga.

Har både tur- och aplinpjäxor. Kan säga att turpjäxorna upplevs mycket mjukare än alpinpjäxor med samma flex. Jag har Garmont Radium som tur-pjux men den är satans så mjuk tycker jag. Som aplinpjäxa hade jag en Head Worl Cup med flex ca 120 men bytte förra säsongen till Tecnica Bodacius (dock 98 läst), slängde på en Booster. Funkar klockrent! Flexen på Garmont anges till AT120 och Tecnica till 130. I verkligheten är skillnaden enorm, har i princip slutat använda tur-pjäxan, går utan problem med Tecnican i 1 h och upplever den inte som allt för tung. På en lång tur är turpjäxan såklart överlägsen. Men utför är det gummistövel. Bodaciuspjäxan är bombsäker, riktigt fina utför!

Denna har jag provat att flexa runt i, känns bra. Dock 98 läst men jag uppfattar den som riktigt rymlig som även Vattendroppe gjorde. 2015-års modell blir ju skönt Tecnicaorange och det är ju ett plus =)

https://www.freeride.se/prylar/pjaxor/2014/tecnica/cochise-130-pro.html

/Leder

Vattendroppe sa:
la_grave sa:
Absolut, sannolikt är det dock en lista med bredare jämförelse än vad du kommer få någon annan stans ifrån. Den går ju också ta som en fingervisning, så du kan nog skippa att över huvud taget fundera över några av dojjorna som är listade med flex
Hmm... Anar jag att något är trasigt med nya freeride? Har sett ett fåtal klippta inlägg vid det här laget, nu verkar jag ha råkat ut för det också.

Fortsättningen skulle vara (approximativt):

... som är listade med flex

EDIT: definitivt en bugg. Större än/mindre än-tecken verkar inte rulla så bra. Nytt försök!

... som är listade med flex mindre än 100 tex. Personligen tycker jag du ska testa scarpa mobe, för att den är listad som ovanligt bred (104 mm läst), tecnica cochise, för att jag upplever den som enorm invändigt, och dynafit vulcan, för att den passar rätt bra på mina ankfötter.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp