Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Sugar Daddy
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 57120" data-attributes="member: 12152"><p>Det går att montera Salomonbindningar även på plattan om man vill. Det krävs dock rätt nogrann inpassning för att se till att alla skruvar får tillräckligt material att ta i när man borrar nya hål. Jag moddade om plattan på ett par BetaRace 9.16 till att passa Salomonbindningar och det fungerade utmärkt. Jag ville, precis som du, minska vikten, då de Atomic/Ess-bindningar som medföljde i orginalpaketet vägde bly. Det var iofs ett par 170 slalomraceskidor och påfrestningen är väl lite mindre jämfört med ett par SD. På ett par större doningar kan det vara på sin plats att förstärka gängorna genom att limma dit små aluminiumplattor under hålen. Annars går det som sagt att skruva direkt i betatuberna som tidigare sagts. </p><p></p><p>Däremot funkar det inte att, som StefanE uttrycker det, "skaffa typ 16-18 bindningar" (räcker det inte med en bindning per skida?? /Språkpolisen) och montera utan platta om nu skidan har tuber under foten. Salomons S9.16 och S9.20 har ju en extra förstärkningsskruv under skidstoppern som då hamnar mitt i skidan, dvs mitt emellan tuberna. Utan den skruven blir bindningen sladdrig i konstruktionen runt skidstoppern. Det gör att du får klara dig med en S9.14 eller lägre.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 57120, member: 12152"] Det går att montera Salomonbindningar även på plattan om man vill. Det krävs dock rätt nogrann inpassning för att se till att alla skruvar får tillräckligt material att ta i när man borrar nya hål. Jag moddade om plattan på ett par BetaRace 9.16 till att passa Salomonbindningar och det fungerade utmärkt. Jag ville, precis som du, minska vikten, då de Atomic/Ess-bindningar som medföljde i orginalpaketet vägde bly. Det var iofs ett par 170 slalomraceskidor och påfrestningen är väl lite mindre jämfört med ett par SD. På ett par större doningar kan det vara på sin plats att förstärka gängorna genom att limma dit små aluminiumplattor under hålen. Annars går det som sagt att skruva direkt i betatuberna som tidigare sagts. Däremot funkar det inte att, som StefanE uttrycker det, "skaffa typ 16-18 bindningar" (räcker det inte med en bindning per skida?? /Språkpolisen) och montera utan platta om nu skidan har tuber under foten. Salomons S9.16 och S9.20 har ju en extra förstärkningsskruv under skidstoppern som då hamnar mitt i skidan, dvs mitt emellan tuberna. Utan den skruven blir bindningen sladdrig i konstruktionen runt skidstoppern. Det gör att du får klara dig med en S9.14 eller lägre. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Sugar Daddy
Tillbaka
Topp