Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Toppturer
Sugen att göra toppturer - var ska jag börja?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="eriC1" data-source="post: 1207294" data-attributes="member: 59831"><p>Ett tips kan ju som många tidigare sagt vara att hyra utrustning en dag och prova lite själv i ett skidsystem eller lokala skidbacken. Jag började topptura själv på en säsong jag gjorde för typ 10 år sedan, då märkte man att man är jävligt kass mot många som kört ett tiotal turer eller mer. Så mitt tips för att få det lite roligare innan man drar iväg på någon guidad tur eller går med någon grupp med lite mer rutinerade åkare är att öva lite själv på egen hand. Blir sjukt mkt roligare och man känner mindre stress om man vet lite grann vad man håller på med. </p><p></p><p>Saker som att sätta på stighudarna, pilla med pjäxor, pilla med hälhöjare, göra lappkast, gå brant, gå flackt, stavföring osv osv är inte lätt i början, och man blir jävligt stressad och de blir inte kul om första gången om det sker i grupp med folk som turat innan. </p><p>Jag övade rätt mkt i min lokala skidbacke (typ 30 höjdmeter) och gick upp och ner sjukt många gånger så att man sätter tekniken, och lär sig dra av och på hudar, vilken höjd på hälhöjaren som ska användas när, tempo för olika lutningar osv. Allt sånt är svårt i början, och det är jävligt gött att sånt sitter hyfsat innan man drar iväg i grupp. Men det finns väl säkert nybörjargrupper man kan ansluta sig till också.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="eriC1, post: 1207294, member: 59831"] Ett tips kan ju som många tidigare sagt vara att hyra utrustning en dag och prova lite själv i ett skidsystem eller lokala skidbacken. Jag började topptura själv på en säsong jag gjorde för typ 10 år sedan, då märkte man att man är jävligt kass mot många som kört ett tiotal turer eller mer. Så mitt tips för att få det lite roligare innan man drar iväg på någon guidad tur eller går med någon grupp med lite mer rutinerade åkare är att öva lite själv på egen hand. Blir sjukt mkt roligare och man känner mindre stress om man vet lite grann vad man håller på med. Saker som att sätta på stighudarna, pilla med pjäxor, pilla med hälhöjare, göra lappkast, gå brant, gå flackt, stavföring osv osv är inte lätt i början, och man blir jävligt stressad och de blir inte kul om första gången om det sker i grupp med folk som turat innan. Jag övade rätt mkt i min lokala skidbacke (typ 30 höjdmeter) och gick upp och ner sjukt många gånger så att man sätter tekniken, och lär sig dra av och på hudar, vilken höjd på hälhöjaren som ska användas när, tempo för olika lutningar osv. Allt sånt är svårt i början, och det är jävligt gött att sånt sitter hyfsat innan man drar iväg i grupp. Men det finns väl säkert nybörjargrupper man kan ansluta sig till också. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Toppturer
Sugen att göra toppturer - var ska jag börja?
Tillbaka
Topp