Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Toppturer
Sugen att göra toppturer - var ska jag börja?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="belsam" data-source="post: 1207314" data-attributes="member: 170124"><p>Tycker det låter som en bra prioritering. Alla är vi olika. Jag går helst inte uppför(på vintern) om jag inte får åka utför, samtidigt har jag mött dårar som hellre ska upp på en topp för att bevisa något än att faktiskt få ett bra åk. Topptura är magiskt, gör det med någon du litar på och som vet mer om fjället än dig. På fjället gäller den uråldriga riten av att vad du ger får du tillbaka. Flyttar du till fjället blir det lättare. Är du ödmjuk inför din omgivning går allt lite bättre, även om det känns lite jävligt ibland. Lössnöåkning i allmänhet ska göras med respekt, ju längre bort från liftar du är, desto längre tid tar det oftast innan någon hittar dig. Att lära sig åka lössnö, kanske också skare och annat gudsförgätet helvete, tror jag är det bästa sättet att börja på. Jag vet att det är en bättre känsla att huda sig upp för ett bra åk än det är att offpista längd/fjällskidor rätt ut i ingenstans. Men frågan är lite vad du söker. Vad folk ofta glömmer är stenen efter stenen, eller.. stenen, bakom stenen efter stenen. Något som jag försöker få med så mycket det går i min åkning, även om jag allt för ofta blir förförd av kvinnan i vitt.</p><p></p><p>Det här är ju ett känt exempel <a href="https://gearjunkie.com/smith-maze-helmet-de-le-rue-crash" target="_blank">https://gearjunkie.com/smith-maze-helmet-de-le-rue-crash</a></p><p></p><p>Därför, är det ganska långt kvar till att du borde topptura själv, om du inte har erfarenheten av att bedömma snön och underlaget, oavsett lutning. Även de som har åkt länge har väldigt svårt att bedömma vad som ligger 30cm under snön om man inte har varit där under de snöfria perioderna. Även då kan det vara svårt. Eftersom att du åker veckovis har du också väldigt svårt att bedömma förhållandena som ledde upp till dagens förutsättningar. Färdbeskrivning och "check-ins" är annars ett svagt sätt att gardera sig lite. Vill inte sparka på dina bindningar, men det är ändå bäst att lära sig från någon som har varit med en stund. Att kunna åka lössnö och hungriga varaner må ändå vara prio. Hoppas du hittar en väg in i det underbara. Stay safe dude.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="belsam, post: 1207314, member: 170124"] Tycker det låter som en bra prioritering. Alla är vi olika. Jag går helst inte uppför(på vintern) om jag inte får åka utför, samtidigt har jag mött dårar som hellre ska upp på en topp för att bevisa något än att faktiskt få ett bra åk. Topptura är magiskt, gör det med någon du litar på och som vet mer om fjället än dig. På fjället gäller den uråldriga riten av att vad du ger får du tillbaka. Flyttar du till fjället blir det lättare. Är du ödmjuk inför din omgivning går allt lite bättre, även om det känns lite jävligt ibland. Lössnöåkning i allmänhet ska göras med respekt, ju längre bort från liftar du är, desto längre tid tar det oftast innan någon hittar dig. Att lära sig åka lössnö, kanske också skare och annat gudsförgätet helvete, tror jag är det bästa sättet att börja på. Jag vet att det är en bättre känsla att huda sig upp för ett bra åk än det är att offpista längd/fjällskidor rätt ut i ingenstans. Men frågan är lite vad du söker. Vad folk ofta glömmer är stenen efter stenen, eller.. stenen, bakom stenen efter stenen. Något som jag försöker få med så mycket det går i min åkning, även om jag allt för ofta blir förförd av kvinnan i vitt. Det här är ju ett känt exempel [URL]https://gearjunkie.com/smith-maze-helmet-de-le-rue-crash[/URL] Därför, är det ganska långt kvar till att du borde topptura själv, om du inte har erfarenheten av att bedömma snön och underlaget, oavsett lutning. Även de som har åkt länge har väldigt svårt att bedömma vad som ligger 30cm under snön om man inte har varit där under de snöfria perioderna. Även då kan det vara svårt. Eftersom att du åker veckovis har du också väldigt svårt att bedömma förhållandena som ledde upp till dagens förutsättningar. Färdbeskrivning och "check-ins" är annars ett svagt sätt att gardera sig lite. Vill inte sparka på dina bindningar, men det är ändå bäst att lära sig från någon som har varit med en stund. Att kunna åka lössnö och hungriga varaner må ändå vara prio. Hoppas du hittar en väg in i det underbara. Stay safe dude. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Toppturer
Sugen att göra toppturer - var ska jag börja?
Tillbaka
Topp