Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Toppturer
Sugen att göra toppturer - var ska jag börja?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="frankbolsoy" data-source="post: 1207418" data-attributes="member: 167496"><p>I Sverige eller i Norge eller i Amerikat är väl sak samma, du tar dig fram på snö och så länge du är på/i närheten av terräng över 25-30 grader så finns det lavinrisk. Sen hur många som dör kvittar ju. Står du där i svenska fjällen och en lavin kommer och du hävdar att det har redan dött en halv person detta år så jag är safe, det kommer ju inte moder natur bry sig om.</p><p></p><p>Var har du fått 0,5 ifrån förresten? </p><p>Har du sett laviner i verkligheten? </p><p>Står man där och en lavin går så är man inte så kaxig, och om man kan öka sin chans att överleva om det skulle hända så tycker jag det är värt några fjuttiga 1000 lappar. Man får inte så många chanser om det skulle skita sig.</p><p>Och om du testar gräva i snön när du är ute så hinner du inte ta många snabba spadtag innan du är helt slut. </p><p>Så absolut du har transiver men ligger du 2 meter ner så är det lite snö som ska bort först...</p><p></p><p>Och vadå knappt en faktor att räkna med? Vistas du i lavin terräng när det är snö så är det risk för laviner. Så är det bara och det går tyvärr ej att komma ifrån. </p><p>Men om du menar gröna backarna eller Hammarby backen i Stockholm så kan jag hålla med dig.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="frankbolsoy, post: 1207418, member: 167496"] I Sverige eller i Norge eller i Amerikat är väl sak samma, du tar dig fram på snö och så länge du är på/i närheten av terräng över 25-30 grader så finns det lavinrisk. Sen hur många som dör kvittar ju. Står du där i svenska fjällen och en lavin kommer och du hävdar att det har redan dött en halv person detta år så jag är safe, det kommer ju inte moder natur bry sig om. Var har du fått 0,5 ifrån förresten? Har du sett laviner i verkligheten? Står man där och en lavin går så är man inte så kaxig, och om man kan öka sin chans att överleva om det skulle hända så tycker jag det är värt några fjuttiga 1000 lappar. Man får inte så många chanser om det skulle skita sig. Och om du testar gräva i snön när du är ute så hinner du inte ta många snabba spadtag innan du är helt slut. Så absolut du har transiver men ligger du 2 meter ner så är det lite snö som ska bort först... Och vadå knappt en faktor att räkna med? Vistas du i lavin terräng när det är snö så är det risk för laviner. Så är det bara och det går tyvärr ej att komma ifrån. Men om du menar gröna backarna eller Hammarby backen i Stockholm så kan jag hålla med dig. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Toppturer
Sugen att göra toppturer - var ska jag börja?
Tillbaka
Topp