Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Sumo eller Sanouk eller Seth Vicous189
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Utter" data-source="post: 149591" data-attributes="member: 1008"><p>Det var ingen kritik Dirtbag, jag helt enkelt bara ventilerade min åsikt. </p><p></p><p>Sen att du anser att det är bakåtsträvande att vilja åka på längre skidor, det får stå för dig.</p><p>Jag(och många med mig) anser att om man vill få ut max av en storbergsskida så bör du ha en längd som passar din åkstil, kompetens och framför allt din kroppshydda/styrka. Detta innebär att så länge man inte ska trixa runt bland träden i Åre så är det bättre med en skida på minst 190cm för en seriös skidåkare med hans/min kroppshydda.</p><p></p><p>I princip alla mina skidåkande vänner åker på skidor mellan 189-193 när det ska åkas lössnö och ingen av dem anser att de vill ha en kortare skida.</p><p></p><p>Du verkar tro att jag är en dununge utan erfarenhet från det förra årtiondets skidor men jag kan säga att jag har tävlat på storslalomskidor på 209cm och slalom på 201cm och givetvis har längden på skidorna gått ner avsevärt. Sista året jag tävlade hade jag 155cm slalomskidor och 193cm storslalom, sen dess har längderna inte ändrats nämnvärt. (herrar måsta ha minst 165cm slalom nu mer) </p><p>"Man kör inte längre på 215:s skidor i fartgrenarna." Vart får du det här ifrån? Till och med damerna kör på skidor runt 210cm i störtlopp, herrarna ligger någonstans <10cm längre än så.</p><p></p><p>För att avrunda så kan jag säga att många märken börjar göra sina skidor längre igen då de har fattat att det inte är lika stabilt på en kortare skida. (Völkl Sumo kommer att finnas i 190 nästa år) Jag åker t ex på 184cm långa twintips och jag vill definitivt inte ha kortare parkskidor än så.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Utter, post: 149591, member: 1008"] Det var ingen kritik Dirtbag, jag helt enkelt bara ventilerade min åsikt. Sen att du anser att det är bakåtsträvande att vilja åka på längre skidor, det får stå för dig. Jag(och många med mig) anser att om man vill få ut max av en storbergsskida så bör du ha en längd som passar din åkstil, kompetens och framför allt din kroppshydda/styrka. Detta innebär att så länge man inte ska trixa runt bland träden i Åre så är det bättre med en skida på minst 190cm för en seriös skidåkare med hans/min kroppshydda. I princip alla mina skidåkande vänner åker på skidor mellan 189-193 när det ska åkas lössnö och ingen av dem anser att de vill ha en kortare skida. Du verkar tro att jag är en dununge utan erfarenhet från det förra årtiondets skidor men jag kan säga att jag har tävlat på storslalomskidor på 209cm och slalom på 201cm och givetvis har längden på skidorna gått ner avsevärt. Sista året jag tävlade hade jag 155cm slalomskidor och 193cm storslalom, sen dess har längderna inte ändrats nämnvärt. (herrar måsta ha minst 165cm slalom nu mer) "Man kör inte längre på 215:s skidor i fartgrenarna." Vart får du det här ifrån? Till och med damerna kör på skidor runt 210cm i störtlopp, herrarna ligger någonstans <10cm längre än så. För att avrunda så kan jag säga att många märken börjar göra sina skidor längre igen då de har fattat att det inte är lika stabilt på en kortare skida. (Völkl Sumo kommer att finnas i 190 nästa år) Jag åker t ex på 184cm långa twintips och jag vill definitivt inte ha kortare parkskidor än så. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Sumo eller Sanouk eller Seth Vicous189
Tillbaka
Topp